Bastuholmen, strax norr om Stockholm, nås genom en tre minuters båtfärd. Här vistas Eivor Andersson med sin familj en stor del av somrarna. Men det verkliga sommar-paradiset finns i Sundom, söder om Vasa. Där finns barndomsminnena, och dit åker hon så ofta hon bara kan.
Karl Vilhjálmsson

Allt handlar om upplevelser

Människor söker upplevelser, det driver dem ut i världen, och det driver i sin tur på ekonomin och samhällsutvecklingen, säger Eivor Andersson, som varit vd för Nordens två största resekoncerner. Men trots att hon sett de flesta resmål i världen går hennes käraste resa till Sundom.

Snart var Eivor alltså chef för det företag som en gång inte ville ha henne på intervju.

Eivor Andersson växte upp i Gerby, Vasa, och blev student med goda betyg från Korsholms gymnasium våren 1980. Planen var att till hösten åka till Åbo Akademi för studier i konsthistoria och som sidoämne internationella relationer, då en helt ny utbildning. Men först skulle hon sommarjobba i Stockholm.

I Sverige hade Eivor sommararbetat även tidigare, på Esso Motorhotell, där hon räknat löner, så hon hörde sig för om man där nu hade något jobb för henne.

Ja, det fanns två jobb att välja på, antingen som kontorist i Värtahamnen eller som bokningskontorist. Det senare lät roligare, så Eivor valde det.

Ännu mer lockade i och för sig en annan sak. Som sjuttonåring hade Eivor varit på sin första charterresa, med Vingresor, och upptäckt reseguidejobbet. Så när Vingresor ett par år senare sökte nya guider, skickade hon in en ansökan. Hon fick svaret att hon var för ung och kallades inte ens till intervju.

”Jag tyckte motiveringen var idiotisk. Då tyckte jag att åldern var utan betydelse när det gällde hur man skötte ett sådant jobb”, säger Eivor i dag.

”På åttitalet var det eftertraktat att bli reseguide, det fanns inte många jobb att välja på för en ung människa som ville jobba utomlands. Man fick inte arbetstillstånd. Det är lätt att glömma det i dag då vi kan åka hur vi vill i Europa.”

På Esso Motorhotell gick arbetet ut på att ta hand om telefonsamtal från olika håll i Norden. Norska språket gick bra för alla, men när den gula lampan meddelade att ett samtal var på ingång från Danmark, rymde gärna kollegerna, medan Eivor, van vid de österbottniska dialekterna, gärna svarade. Snart började danskarna fråga om den trevliga finskan inte var där.

 


Minstingen i Eivor Anderssons familj heter Eija.
Bild: Karl Vilhjálmsson

 

Eivor gjorde alltså ett bra jobb, och det ledde till att hon befordrades. Länge var hennes tanke att återvända för att inleda sina konsthistoriestudier, men varje gång hann arbetsgivaren ge henne en ny befordran. Vid 25 års ålder, precis när Esso Motorhotell förvärvats av Scandic, erbjöds hon bli reklamchef och tackade ja.

”Reklam kunde jag ingenting om, där-emot visste jag ganska mycket om kunder och hur de resonerade.”

Fem år senare kom en fråga från Vingresor. Kunde Eivor tänka sig jobbet som konferenschef hos dem? Hon avböjde, men då ställdes frågan om hon kanske hellre ville bli marknadschef. Då sade Eivor ja.

Första arbetsdagen hos sin nya arbetsgivare glömmer hon aldrig. Det råkade vara en konferensdag för Vingresors personal, och Eivor satt i publiken för att spana in sina nya kolleger.

”Alla var fantastiska estradörer, de hade ju stått i guidebussar världen runt och fått övning. Jag undrade hur i friden jag skulle klara detta när det blev min tur.”

På kvällen hade kollegerna byggt upp en hel basar med miljöer och mat från olika länder. Sedan uppträdde de världsvant med olika program på scenen.

”Jag var helt chockad, hur skulle jag överleva i den här miljön, en försagd människa från Österbotten?”

Men uppenbart gick det bra ändå, för efter tre år utnämndes Eivor till marknadschef för hela Norden och efter ytterligare fyra år till vd för Ving, det nya kortare namnet på företaget. Nu var Eivor alltså chef för det företag som en gång inte ville ha henne på intervju.

 

Men karriären fortsatte. Efter ytterligare sex år blev Eivor vd för MyTravel Sweden, som förutom Ving inkluderade en rad uppköpta konkurrenter, och när företagsgruppen hade vuxit ännu mer och åter fått ny ägare, brittiskbaserade Thomas Cook, blev hon 2003 vd för dess nordiska verksamhet, ett uppdrag hon hade till 2010.

Då, efter 20 år i ledaruppdrag, lämnade Eivor Andersson företagsgruppen som Sveriges okrönta resedrottning för något helt annat, vd-jobbet på Coop Marknad. Det var ett drag av ägarna att försöka vända krisen i den kooperativa rörelsen. Men knappt hade Eivor börjat jobbet, innan ägarna bytte strategi.

Eivor slutade och blev styrelseproffs, med bland annat SJ och Skistar i portföljen. Tills i början av 2014 en fråga kom från TUI (tyska Touristic Union International, världens största reseaktör), som bland annat ägde Fritidsresor och Finnmatkat. TUI behövd en vd för att utveckla sin nordiska verksamhet och introducera namnet TUI.

Så kom det sig att Eivor blev vd för Vinggruppens värsta konkurrent, ett uppdrag hon lämnade vid senaste årsskifte. Med det har hon åter börjat tacka ja till intressanta styrelseuppdrag, senast Svenska Spel.