Helsinki, Ahvenanmaa, Tukholma. Ja nyt syksyllä Hollanti. Tekoälyyn liittyvien koulutus- ja konsultointipalvelujen kysyntä vie Anna Häggblomia yhä kauemmas Komossan tukikohdastaan.
”Suhtaudun asiaan intohimoisesti ja pyrin tällä hetkellä oppimaan mahdollisimman paljon. Uuden teknologian haasteena on se, että viime vuoden luentoni ovat jo vanhentuneita”, hän kertoo.
Yrittäjä Anna Häggblomin mukaan tekoälyjunaan hyppäämisen puolesta puhuu kolme asiaa: myyt enemmän, säästät aikaa ja vähennät kuluja.
Anna puhuu yrittäjän näkökulmasta, mutta hänen teorioitaan voidaan myös soveltaa julkiseen sektoriin, yhdistyksiin ja organisaatioihin. Tekoäly on työkalu, joka helpottaa arkea ja voi tuottaa rahaa. Tämän viestin Häggblom haluaa myös tuoda esiin luennoillaan.
”Joskus väsyttää, kun media maalaa tekoälystä kuvaa ihmiskunnan uhkana ja käyttää sensaatiohakuisia otsikkoja, kuten ”Tekoäly on vaarallisempi kuin ilmastokriisi”. Lisäksi media nostaa esiin tapauksia, joissa teknologia ei toimi kunnolla. Kukaan ei kuitenkaan raportoi siitä, miten tekoäly mahdollistaa päivittäin miljoonia sujuvia kauppoja.”
”Tämä johtaa siihen, että monet iäkkäät asiakkaat ostaisivat meiltä mielellään tapettia, mutta he eivät uskalla käyttää netissä pankkikorttia. Viestini kuuluu, ettei kenenkään tarvitse pelätä teknologiaa. Ihmisiä tullaan tarvitsemaan niin kauan kun maailmassa riittää ongelmia ratkottavaksi.”
Anna Häggblom esittelee sisustusliike Aveon tiloja Oravaisten Komossassa – hänen pääammattinsa tukikohtaa. Anna on rakentanut vanhan osuuskunnan tiloihin verkkokaupan, joka toimittaa päivittäin maailmalle kaikkea tapeteista designtuotteisiin.
Hänen kollegansa Charlotta Wiklund on juuri postittanut paketin Malesiaan, ja edellispäivänä täältä lähti paketti Irlantiin. Fyysisten tuotteiden lisäksi Aveo myy design- ja konseptisuunnittelua.
Yrityksen sydän on tapettivarasto, jossa on yli 50 000 erilaista mallipalaa. Sen takia yrityksen oli pitkään mahdotonta vastata tiedusteluihin, jotka koskivat esimerkiksi tietystä materiaalista tehtyä violettia tulppaanitapettia. Tämä hankaloitti asiakaspalvelua.
Tapettien ostossa on lisäksi tärkeää, että kaikki rullat ovat peräisin samasta erästä, jotta värit ja kuvioiden kohdistuminen ovat mahdollisimman tarkkoja. Toisin sanoen työntekijöiden tulee olla perillä monesta asiasta.
Juuri sujuvamman luettelointijärjestelmän tarve herätti kiinnostuksen Google Vision -ohjelmaa kohtaan.
”Aveo on alusta asti toiminut IT- ja ohjelmistoyritys Creamarketingin hiekkalaatikkona. He ovat meillä voineet testata erilaisia järjestelmiä ja uutuuksia, minkä ansiosta olemme usein olleet teknologian edelläkävijöitä muihin verkkokauppoihin verrattuna.”
Kun Anna ryhtyi puhumaan varastonhallinnasta, kehittäjät tarttuivat heti ideaan. Tuloksena oli tekoälypalvelu Alvar, joka ohjaa ostajia verkkokaupassa ja löytää nopeasti oikean tapetin.
Alvar toimi samalla lähtölaukauksena kehitysmatkalle, jolla sekä Aveo että Anna ovat edelleen.
”Haluaisin pitää itseäni tekoälyvelhona, mutta oikeastaan kyse on hyvin simppelistä asiasta: yritysten olemassa olevan datan käyttämisestä. Siitä huolimatta ihmiset ovat epätietoisia asian suhteen. Tapaamani toimitusjohtajat sanovat, ettei heidän yrityksensä ole vielä ottanut tekoälyä käyttöön; samalla kun heidän harjoittelijansa ohjelmoivat sähköposteihin automaattivastauksia.”
Aveolla Alvar-sisustusapulainen on suuri juttu, mutta Anna ja hänen työntekijänsä käyttävät tekoälyä myös silloin, kun he vastaavat viesteihin, poimivat avainlukuja Excelistä, laativat pöytäkirjoja ja luovat tapahtumasivuja. Ja paljon muuta.
Annan ja hänen puolisonsa yhteinen maatalousyritys lähetti juuri viranomaisille hakemuksen kosteikkobiotoopin hoidosta sekä viisivuotisen hoitosuunnitelman, molemmat tekoälyn avulla luotuna.
”Tavoitteena ei ole karsia henkilöstöä, vaan automatisoida rutiinityötä ja vapauttaa aikaa muulle. Tekoäly on oikein käytettynä kilpailuetu, ja pohjalaisnäkökulmasta myös tapa torjua työvoimapulaa.”
Useimmat yritykset ovat ottaneet tuotannossa sekä varaston ja tilausten hallinnassa käyttöön robotiikkaa ja tekoälyratkaisuja, mutta Anna näkee parhaillaan HR:ssä, myynnissä ja yritysjohdossa huutavan tarpeen generatiivisille ratkaisuille.
”Yksinkertainen vinkki on aloittaa helpoimmista kohteista. Mitkä ovat ikävimpiä työtehtäviä, mikä on kaikkein työläintä ja mihin teillä on vaikeuksia löytää henkilöstöä?”
Yrityksen IT-henkilöstön lähettäminen kurssille ei riitä. Uusi teknologia läpäisee kaiken, minkä takia Anna Häggblom haluaa, että tieto on kaikkien saatavilla.
”Olemme jo tottuneet kaikkeen robotti-imureista erilaisten verkkopalvelujen chättibotteihin, ja nyt on aika ottaa seuraava askel – miettiä, miten tekoäly voi auttaa juuri sinun yritystäsi toimimaan paremmin.”
Sisustusliikkeen myynnin kasvattamisen lisäksi Anna Häggblomin tekoälykiinnostus tuottaa tuloja luennointi- ja konsultointipalkkioiden muodossa. Anna on löytänyt markkinaraon tietoisella valinnallaan puhua yksinkertaisesti ja välttää monimutkaista teknistä jargonia.
Sen sijaan hän antaa yleisön arvostamia konkreettisia esimerkkejä. Hän on intohimoinen mutta selkeä, ja hän on luonut tiedonhaluisille kuulijoille sanaston, jonka tarkoituksena on auttaa heitä ymmärtämään keskustelua ja osallistumaan siihen.
Anna tiedostaa vallitsevat haasteet ja riskit. Puhumme pitkään tietomurroista, väärästä tiedosta, valekuvista ja muista teknologian avulla nykyaikana tehdyistä rikoksista, mutta Anna kertoo, että myös tässä asiassa kyse on tiedosta. Ja vastuusta.
”Yrityksen vastuulla on varmistaa, että asiakastietoja käsitellään sääntöjen ja lakien mukaisesti. Yksityishenkilöinä meillä on vastuu lähdehallinnasta. Meidän tulee tunnistaa botshit samalla tavalla kuin tunnistamme bullshitin.”
”Tapaan verrata tekoälyä keittiöveitseen. Se on kaikkien ulottuvilla oleva tappava ase, mutta oikein käytettynä mainio työkalu.”
Mitä siis Pohjanmaalla on, jota muilla ei ole?
Anna Häggblomin mukaan olemme hyvin varustautuneita ja meillä on hyvät mahdollisuudet hyödyntää edellytyksiämme.
Suomi on yksi maailman rakenteellisesti kehittyneimpiä, tasa-arvoisimpia ja digitalisoiduimpia maita, ja meillä on pääsy tulevaisuuden kultaan – edustavaan ja laadukkaaseen dataan. Anna näkee tekoälyn seuraavana suurena asiana energiaklusterien ja kestävän kehityksen panostusten rinnalla:
”Tämä saattaa kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta meidän täytyy muistuttaa itseämme siitä, että meillä todellakin on jotain, minkä luomiseksi useimmat muut maat joutuvat tulevaisuudessa kamppailemaan. Me olemme jo tehneet sen. Nyt on kyse vain resurssien hyödyntämisestä.”
”Tekoäly yhdistettynä pohjalaiseen kekseliäisyyteen ja tee-se-itse-asenteeseen voi johtaa vaikka mihin. Katsokaa vaikka yritystämme. Löydämme jatkuvasti uusia käyttöalueita, jotka antavat meille tilaa tehdä sitä, mitä me ihmiset teemme parhaiten – unelmoida, myydä ja luoda ihmiskohtaamisia.”
”Ja työskennellä vähemmän”, Anna lisää.
Anna Häggblom
Kuka: Yrittäjä, konsultti, sisustussuunnittelija ja maanviljelijä. Johtaa Aveota, Maalaispalvelu Haapaa ja perheen Löfgrens Jordbruk -maatilaa, jonka juuret ulottuvat v. 1755 asti.
Perhe: Puoliso Mikael Löfgren ja lapset Signe, Hannes ja Sigrid.
Missä: Annan tukikohta on Vöyrin Komossan kylässä, jossa myös hänen Aveo-yrityksellään on myymälä ja varasto.
Tausta: Valmistunut rahoitustalouden maisteriksi Svenska handelshögskolanista. Lisäksi opiskellut Ateenan kauppakorkeakoulussa.
Tällä hetkellä: Lanseerasi vastikään AveoAI-tuotemerkin, joka tarjoaa luentoja, konsultointipalveluja ja koulutusta tekoälyn saralla.
Lue lisää
Löydät täältä Anna Häggblomin tekoälysanaston:
https://aveoai.com/finnish/–media–fi