Nextjet avaa Pohjanmaata maailmalle

Kaksi kertaa enemmän lähtöjä Kruunupyyn ja Tukholman välillä ja suihkukoneyhteys Uumajaan ja siitä edelleen Göteborgiin. ”Nyt on alueen vuoro tehdä osansa”, sanoo Nextjetin toim.joht. Magnus Ivarsson.

fmo111108-0151_webb.jpg

Nextjetin perustaja ja toim.joht. Magnus Ivarsson.

 

glob_1_webb.jpg

Peter Björk, Solvingin toim.joht. ja Nextjetin hallituksen jäsen.

 

Pietarsaarenseudulla on suhteellisesti muuta Suomea enemmän vientiyrityksiä, ja pohjalaiset matkustavat maailmalle enemmän kuin koskaan aiemmin. Mutta lentoalan toimijat eivät ole sitä huomioineet.

Nämä olivat tunnetusti taustatekijöitä, kun ensin Herrfors ja nyt myös muut yritykset ryhtyivät Nextjetin omistajiksi ja toimijoiksi.

Tavoitteena on pitkäjänteinen toiminta seudun parhaaksi ja lentoyhteyksien asteittainen kehittäminen joka suhteessa: enemmän lentoja, enemmän matkakohteita, paremmat yhteydet jatkolentoihin, nopeammat, hiljaisemmat ja mukavammat koneet.

Nextjetin Kruunupyyn–Arlandan-lentojen matkustamon täyttöaste nousi 65 prosenttiin v. 2017 eli 65 % istuimista oli lennoilla varattuja. Alkuvuoden 2018 trendi osoittaa kasvun jatkuvan.

”Olemme nähneet, että tarvetta ja potentiaalia on. Uusi panostuksemme lisää reilusti vaihtoehtoja alueen ihmisten ja yritysten lähtiessä maailmalle”, Magnus Ivarsson sanoo.

 

26 Tukholmanlentoa viikossa
Maaliskuun 12. päivästä lukien panostuksen peruskivenä on kaksi päivittäistä lentoa arkisin molempiin suuntiin reitillä Kruunupyy–Arlanda; Kruunupyystä varhainen aamulento ja iltapäivälento, Arlandasta lento lounasaikaan ja myöhään illalla.

Viikonloppuliikenne sisältää lennon Kruunupyystä lauantaisin ja kaksi sunnuntaisin ja vastakkaiseen suuntaan kolme lentoa Arlandasta sunnuntaisin – suunnattu lomamatkalaisille.

Kruunupyyn aamulennolla ehtii Arlandasta aamun jatkolennoilla maailmalle, ja kääntäen iltalento Arlandasta Kruunupyyhyn lähtee niin myöhään, että sille ehtii useimmilta Arlandaan saapuvilta iltakoneilta.

Nextjet avaa samalla myös täysin uuden, suihkukoneella liikennöitävän Göteborg–Uumaja-reitin. Kone jatkaa viikonloppuisin Kruunupyyhyn.

Kohderyhminä ovat liikematkustajat, työsukkuloijat, opiskelijat ja lomamatkailijat. Vaasa–Uumaja-laivan 4,5 tunnin tilalle voi valita 25 minuutin lennon. Kruunupyystä pääsee Göteborgiin 2 tunnissa ja 10 minuutissa.

Göteborgista avautuu uusia jatkolentomahdollisuuksia, mm. Nextjetin solmiman KLM-yhteistyösopimuksen kautta.

”KLM on panostamassa mittavasti Pohjoismaihin, sillä on kuusi päivittäistä lähtöä Tukholmasta, viisi Göteborgista ja neljä Helsingistä, kaikki Amsterdamin solmukentälle. Niinpä Nextjetillä voi lähteä maailmalle esim. Göteborgin kautta ja palata kotiin Tukholman kautta”, Magnus Ivarsson kertoo.

Yhtiöllä on tällä hetkellä ns. codeshare-sopimukset SASin, KLM:n ja Air Balticin kanssa. Näiden yhtiöiden jatkolennot ovat sen vuoksi joustavia käyttää.

Nextjet-faktoja

  • Omistajina Herrfors (30 %), Air Åland (25 %), Alandia Air (20 %), Solving (20 %) ja Magnus Ivarsson (5 %).
  • Nykyistä omistuspohjaa aiotaan myöhemmin laajentaa, mikä avaa mahdollisuuden uudistaa lentokonekantaa.
  • Nextjet omistaa tällä hetkellä 10 lentokonetta, loput ovat vuokra- tai leasing-koneita.
  • Nextjet liikennöi 14 kohteeseen Ruotsissa, kuuteen Suomessa, yhteen Norjassa.
  • Codeshare-sopimukset SASin, KLM:n ja Air Balticin kanssa, useampia operaattoreita tulossa. Näin ollen matkan voi ostaa kokonaisuutena määränpäähän saakka.
  • Interline-sopimukset Aeroflotin, Air Francen, Finnairin, Qatarin ja Widerøen kanssa. Näin ollen niiden kautta kulkevat matkatavarat voidaan selvittää suoraan määränpäähän.

 

finsk_ruttkarta.jpg

Nextjetin reittiverkko maaliskuusta 2018 lähtien.

 

Tulevaisuutta suunnitellaan
Peter Björk, joka on Nextjetin hallituksen jäsen ja sen yhden uuden omistajan, Solvingin, toimitusjohtaja, haluaa huomauttaa omistajien keskittyvän Nextjetin kannattavuuteen. Kuten eri tiedotusvälineissä on kerrottu, Nextjetin pääomaa korotettiin viime syksynä 40 miljoonalla kruunulla (runsaalla 4 miljoonalla eurolla). Summa jakautui tasan Herrforsin, Solvingin, Air Ålandin ja Alandia Airin kesken. Nextjetin tasetta on vahvistettu myös muilla toimilla.

”Otamme askeleen kerrallaan, mutta jos nyt saamme ihmisiltä vastakaikua Kruunupyyn panostuksellemme, haluamme ehdottomasti laajentaa Kruunupyyn liikennettä”, Peter Björk sanoo.

Nextjet voisi esimerkiksi ajatella uusia reittejä myös Suomen markkinoille. Toisetkin paikkakunnat ovat huolissaan lentoreittien ja -asemien lakkautuksista.

Niin myös Porin kaupunki, joka on aloittanut pitkäjänteisen yhteistyön lentoliikenteen kehittämiseksi Nextjetin kanssa. Nykyään Nextjet lentää Poriin ja Porista viisi päivittäistä vuoroa Helsinkiin ja Tukholmaan.

Kruunupyyn liikenteestä Peter Björk sanoo näin:

”Ihanne Kruunupyyn–Helsingin-reitillä olisi 10 vuoroa päivässä, viisi kumpaankiin suuntaan. Reittiä voitaisiin sukkuloida sopivankokoisella koneella. Ruotsiin ihanne olisi kolme päivittäistä lentoa Tukholmaan sekä yksi Uumajaan ja yksi Göteborgiin.”

 

Yhteiskunnalle hyödyksi
Herrfors on uusannin jälkeen Nextjetin suurin omistaja. Herrforsin hallituksen oli helppo päättää omistuksensa kasvattamisesta, toim.joht. Roger Holm toteaa:

”Saavutettavuus on tärkeä tekijä sekä elinkeinoelämälle että tavallisille ihmisille. Mitä helpommin pystymme viestimään ja matkustamaan, sitä suotuisammin liiketoimet ja ihmisten välinen yhteydenpito sujuvat. Se hyödyttää sekä asiakkaitamme että omaa yritystämme.”

Hyvin koordinoidut lentoyhteydet kiinnostavat Herrforsia myös yhtiön operatiivisella tasolla, sillä merkittävä osa yhtiön toimintaa sijaitsee Ruotsissa ja yrityksen työntekijöillä on paljon työmatkoja.

”Olemme vuosien saatossa nähneet, kuinka Pietarsaarenseutu on ollut priorisointilistan häntäpäässä suurten liikenneyhtiöiden tehdessä suunnitelmiaan. Meidän yhtiömme omistus on alueellisissa käsissä ja me tiedämme, mitä Pohjanmaalla tarvitaan. Haluamme sen vuoksi toimia roolissa, jossa voimme vaikuttaa tosiasiallisiin ratkaisuihin”, Roger Holm sanoo.

Herrforsin hallituksen puheenjohtaja Peter Boström huomauttaa Nextjetin uusien omistajien olevan vahvoja ja hyvämaineisia yhtiöitä. Air Ålandin omistajista viisi suurinta vastaa Nextjetin pääomakorotuksesta, nimittäin Ålandsbanken, Åland Post, Ålands ömsesidiga försäkringsbolag, PAF ja Eriksson Capital.

”Herrforsissa ja Katternö-konsernissa tavoitteenamme on luoda yhteiskunnallista hyötyä alueellemme. Tätä tavoitetta ei saavuteta juhlapuheiden korulauseilla vaan aloitteilla, jotka siirtyvät käytännön tekoihin”, Peter Boström sanoo.

 

finsk_tidtabell.jpg

Nextjetin reittiverkko maaliskuusta 2018 lähtien.
TEKSTI: Svenolof Karlsson