Olemme sopineet tapaamisen Kaustisen lakkautettuun meijeriin. Viktoria Forsberg on vuokrannut rakennuksen vanhan laboratorion uudelle Wild&Berg-tavaramerkilleen. Hyllyillä on pussikaupalla kuivattuja karpaloita ja hapankorppuja, ja Viktoria on juuri vienyt kylmävarastoon 500 kilon proteiinijauhesäkin. Jauhe on valmistettu kotimaisesta herasta.
Viktoria on vastikään allekirjoittanut sopimuksen suuren kauppaketjun kanssa. Tavoitteena on, että hänen proteiinipitoiset pallonsa ja patukkansa löytävät pian tiensä kaupan hyllyille eri puolilla maata. Ja seuraavassa vaiheessa myös ulkomailla.
Viktoria Forsberg uskaltaa unelmoida suuria. Hän perusti ensimmäisen yrityksensä, Seger Marketingin, työllistääkseen itsensä ja myös muita kotikylässään Teerijärvellä. Yritys kasvoi nopeasti, ja hän päätti myydä toiminnan muutaman vuoden päästä.
”Ajattelin olla jonkin aikaa vapaalla, mutta pian keksinkin uusia liikeideoita.”
Ensimmäisenä oli V Forsberg Consulting, joka suuntautui markkinointikonsultointiin ja brändinrakentamiseen; seuraavana työnantajabrändäys- ja rekrytointiyritys Lissn Consulting, jota hän pyörittää yhdessä kollega Monika Ahlsvedin kanssa.
Viimeisin lisäys on siis Wild&Berg – paikallisesti tuotettuja proteiinituotteita.
Viktoria Forsberg on hyvä esimerkki pohjalaisesta yrittäjähengestä. Hän on yksi noin 15 000 pohjalaisyrittäjästä, jotka työllistävät yhteensä lähes 50 000 henkilöä. Suurin osa näistä yrittäjistä on yksinyrittäjiä; maan yrittäjistä 69 % on yksinyrittäjiä, heistä 35 % naisia. Meidän alueellamme yrittäjämaailma on sen sijaan miesvaltainen.
”Tämä johtuu siitä, että alueen vahvat elinkeinot – metalli-, metsä- ja veneteollisuus – ovat perinteisesti olleet hyvin miesvaltaisia”, kertoo Sanna Kankaanpää, Pietarsaaren Kehittämisyhtiö Concordian yritysneuvoja.
Alueella perustettiin noin 150 uutta yritystä mitä moninaisemmilla toimialoilla v. 2022. Tämäkin sopii kaavaan – yrittäjyyden osalta olemme Suomen monipuolisin alue. Toisena ajankohtaisena trendinä on niin kutsutun millenniaalisukupolven yrittäjyys.
”Perinteet ovat vankat, useat tutustuvat yrittäjyyteen jo äidinmaidossa. Lisäksi vahvat sosiaaliset verkostot kannustavat monia uskaltamaan ja menestymään”, Kankaanpää kertoo.
Viktoria Forsberg uskoo, että selitys löytyy osittain myös elinvoimaisesta järjestötoiminnasta.
”Myös minun vanhemmillani on ollut omia yrityksiä, mutta he ovat ennen kaikkea olleet aktiivisia kotikylässäni. Isäni oli pitkään kyläyhdistyksen puheenjohtaja, ja sain aina olla mukana toiminnassa tiskaamassa, laittamassa tuoleja esille tai siivoamassa jonkin tapahtuman jälkeen. Olemme yksinkertaisesti tottuneita käärimään hihat ja ryhtymään toimeen.”
Yrittäjänä Viktoria Forsberg on tottunut pitkiin päiviin ja jättämään lounaita väliin. Mutta hän on myös aktiivinen liikkuja ja tarkka siitä, että saa terveellisiä välipaloja – ja niin syntyi Wild&Berg.
”Kaipasin hieman terveellisempää välipalavaihtoehtoa, proteiinipatukkaa ilman lisäaineita ja valmistettuna luonnollisista raaka-aineista. Eli hyviä tuotteita, joita voin hyvällä omallatunnolla myös antaa lapsilleni välipalaksi. Muut yritykseni myyvät palveluja, joten olin kiinnostunut luomaan oman tuotteen.”
Koekeittiö oli pian käynnissä. Viktoria on aiemmin työskennellyt Fresh Servantin tuotekehittäjänä, joten hän tiesi, mitä elintarvikealalla menestymiseen vaaditaan. Hän on myös hyvä pitämään lukuja silmällä; tällä hetkellä hänellä on tietokoneellaan yli 50 erilaista Excel-tiedostoa – kaikkea raaka-ainekustannuksista tuotantokapasiteettiin ja odotettuihin tuloihin. Tämän huolellisuuden, selkeän tavoitteen ja perusteellisen tutkimuksen ansiosta Viktoria esittelee valmista tuotetta puoli vuotta myöhemmin.
Kunnianhimoinen ajattelu näkyy myös yhteistyökumppaneiden valinnassa. Wild & Berg-tavaramerkki on luotu yhdessä Werklig-markkinointitoimiston kanssa, joka on myös Kyrö-tavaramerkin takana. Lisäksi ravitsemusasiantuntija Olli Ilander on vastannut ravintosisällön yksityiskohtaisista tiedoista.
”Kokeilin yli 40:tä reseptiä ennen kuin päädyin nyt lanseerattaviin tuotteisiin”, Viktoria kertoo ja antaa meidän maistaa proteiinipalloa, jossa on karpaloa ja valkosuklaata.
Yrittäjän arki koostuu usein aikaisista aamuista ja myöhäisistä illoista, ja yrittäjän täytyy aina olla valmiina venymään vähän kaikkialle. Kun on kiire, Viktorian lapset ja äiti pääsevät auttamaan pakkausten taittelussa ja etikettien liimauksessa.
Viktoria Forsberg ei pelkää kovaa työtä. Haastattelua edeltävä päivä alkoi hänen pitämällään verkkoluennolla yli 80 henkilölle, minkä jälkeen hän ajoi toimistolle vastaamaan sähköposteihin ja viimeistelemään erään markkinointikampanjan.
Iltapäivällä hän siirtyi paikalliseen kauppaan myymään tuotteitaan.
Kiireistä perhe-elämää ei liioin helpota se, että Viktorian mies on maatalousyrittäjä, jolla on myös kädet täynnä.
Viktoriaa ei yllätä, että monien yhden hengen yritysten takana on naisia:
”Puhumme usein yhteiskuntamme tasavertaisuudesta, mutta uskon, että monissa perheissä on vieläkin suuri naisansa ja että naisten odotetaan huolehtivan kodista ja perheestä. Se voi olla yksi syy siihen, etteivät monet naisyrittäjät uskalla unelmoida suuria.”
Kun Viktorian omat lapset olivat pieniä ja hän itse aloitteli yrittäjän uraa, aviopari ratkaisi osan haasteista palkkaamalla au pairin, joka haki lapset iltapäivällä päiväkodista.
”Se oli eräs parhaista päätöksistämme, suosittelen sitä lämpimästi”, Viktoria Forsberg kertoo.
Viktoria Forsberg
Kuka: Hiihtävä teerijärveläinen, joka rakastaa markkinointia ja tuotekehitystä. Syntynyt ja varttunut Hästbackassa, asuu nykyisin Småböndersissä.
Perhe: Puoliso maanviljelijä ja maitotilallinen Andreas Nyman, lapset Enya, Vanessa ja Edward sekä kaksi koiraa ja yksi kissa.
Tällä hetkellä: Pyörittää kolmea eri yritystä ja on vastikään lanseerannut Wild&Berg-tavaramerkin.