Nextjet avaa Pohjanmaata maailmalle

 

finsk_ruttkarta.jpg

Nextjetin reittiverkko maaliskuusta 2018 lähtien.

 

Tulevaisuutta suunnitellaan
Peter Björk, joka on Nextjetin hallituksen jäsen ja sen yhden uuden omistajan, Solvingin, toimitusjohtaja, haluaa huomauttaa omistajien keskittyvän Nextjetin kannattavuuteen. Kuten eri tiedotusvälineissä on kerrottu, Nextjetin pääomaa korotettiin viime syksynä 40 miljoonalla kruunulla (runsaalla 4 miljoonalla eurolla). Summa jakautui tasan Herrforsin, Solvingin, Air Ålandin ja Alandia Airin kesken. Nextjetin tasetta on vahvistettu myös muilla toimilla.

”Otamme askeleen kerrallaan, mutta jos nyt saamme ihmisiltä vastakaikua Kruunupyyn panostuksellemme, haluamme ehdottomasti laajentaa Kruunupyyn liikennettä”, Peter Björk sanoo.

Nextjet voisi esimerkiksi ajatella uusia reittejä myös Suomen markkinoille. Toisetkin paikkakunnat ovat huolissaan lentoreittien ja -asemien lakkautuksista.

Niin myös Porin kaupunki, joka on aloittanut pitkäjänteisen yhteistyön lentoliikenteen kehittämiseksi Nextjetin kanssa. Nykyään Nextjet lentää Poriin ja Porista viisi päivittäistä vuoroa Helsinkiin ja Tukholmaan.

Kruunupyyn liikenteestä Peter Björk sanoo näin:

”Ihanne Kruunupyyn–Helsingin-reitillä olisi 10 vuoroa päivässä, viisi kumpaankiin suuntaan. Reittiä voitaisiin sukkuloida sopivankokoisella koneella. Ruotsiin ihanne olisi kolme päivittäistä lentoa Tukholmaan sekä yksi Uumajaan ja yksi Göteborgiin.”

 

Yhteiskunnalle hyödyksi
Herrfors on uusannin jälkeen Nextjetin suurin omistaja. Herrforsin hallituksen oli helppo päättää omistuksensa kasvattamisesta, toim.joht. Roger Holm toteaa:

”Saavutettavuus on tärkeä tekijä sekä elinkeinoelämälle että tavallisille ihmisille. Mitä helpommin pystymme viestimään ja matkustamaan, sitä suotuisammin liiketoimet ja ihmisten välinen yhteydenpito sujuvat. Se hyödyttää sekä asiakkaitamme että omaa yritystämme.”

Hyvin koordinoidut lentoyhteydet kiinnostavat Herrforsia myös yhtiön operatiivisella tasolla, sillä merkittävä osa yhtiön toimintaa sijaitsee Ruotsissa ja yrityksen työntekijöillä on paljon työmatkoja.

”Olemme vuosien saatossa nähneet, kuinka Pietarsaarenseutu on ollut priorisointilistan häntäpäässä suurten liikenneyhtiöiden tehdessä suunnitelmiaan. Meidän yhtiömme omistus on alueellisissa käsissä ja me tiedämme, mitä Pohjanmaalla tarvitaan. Haluamme sen vuoksi toimia roolissa, jossa voimme vaikuttaa tosiasiallisiin ratkaisuihin”, Roger Holm sanoo.

Herrforsin hallituksen puheenjohtaja Peter Boström huomauttaa Nextjetin uusien omistajien olevan vahvoja ja hyvämaineisia yhtiöitä. Air Ålandin omistajista viisi suurinta vastaa Nextjetin pääomakorotuksesta, nimittäin Ålandsbanken, Åland Post, Ålands ömsesidiga försäkringsbolag, PAF ja Eriksson Capital.

”Herrforsissa ja Katternö-konsernissa tavoitteenamme on luoda yhteiskunnallista hyötyä alueellemme. Tätä tavoitetta ei saavuteta juhlapuheiden korulauseilla vaan aloitteilla, jotka siirtyvät käytännön tekoihin”, Peter Boström sanoo.

 

finsk_tidtabell.jpg

Nextjetin reittiverkko maaliskuusta 2018 lähtien.
TEKSTI: Svenolof Karlsson