Jordbrukare, företagare och designer med världen som arbetsfält. Anna Häggblom visar att kombinationen är möjlig.
Eva-Stina Kjellman

Låt AI ta hand om rutinerna

Drömma, sälja, skapa människomöten – och samtidigt jobba lite mindre. Det är vad AI kan innebära för oss människor, säger Anna Häggblom, entreprenör med basen i det gamla andelslaget i Komossa.

Helsingfors, Åland, Stockholm. Och nu i höst Holland. Efterfrågan på utbildning och konsulttjänster inom AI tar Anna Häggblom allt längre bort från basen i Komossa.

”Jag brinner verkligen för det här och satsar just nu på att lära mig så mycket jag kan. Utmaningen med ny teknik är att det jag föreläste om för ett år sedan redan är gammalt”, säger hon.

Enligt entreprenören Anna Häggblom finns det tre anledningar att hoppa ombord på AI-tåget så snabbt som möjligt: du säljer mer, sparar tid och minskar kostnaderna.

Hon pratar ur ett företagarperspektiv, men hennes teorier kan också tillämpas på den offentliga sektorn, föreningar och organisationer. AI är helt enkelt ett verktyg som underlättar vardagen och kan generera pengar, och det budskapet för hon också fram när hon föreläser.

”Ibland kan jag bli ganska trött när medierna målar upp AI som ett hot mot mänskligheten, med rubriker som ’AI är farligare än klimatkrisen’, och när de lyfter fram fall där tekniken strular. Men ingen rapporterar om att AI dagligen möjliggör mil­jon­tals smidiga transaktioner.”

”Det här leder till att vi har äldre kunder som gärna skulle köpa en tapet av oss, men inte vågar använda bankkortet på nätet. Mitt budskap är att ingen ska behöva vara rädd för tekniken. Så länge det finns problem att lösa kommer vi människor att behövas.”

 

Anna Häggblom visar oss runt i inredningsföretaget Aveos utrymmen i Komossa, Oravais – platsen för hennes huvudsakliga syssla. Här i det gamla andelslaget har Anna byggt upp en e-handel som dagligen levererar allt från tapeter till designprodukter världen över.

Hennes kollega Charlotta Wiklund har nyss skickat i väg en leverans till Malaysia och dagen innan åkte ett paket i väg till Irland. Förutom fysiska produkter säljer Aveo också design- och konceptplaneringar.

Företagets hjärta är ett tapetförråd med över 50 000 olika provbitar. Att svara på frågan om det finns en lila tapet med tulpaner i ett visst material blev snart omöjligt, vilket försvårade kundservicen.

När man köper tapeter är det dessutom viktigt att alla rullar kommer från samma batch, för att färger och mönsterpassningen ska vara så exakta som möjligt. Med andra ord en hel del att hålla koll på för de anställda.

Det var här som tanken på ett smidigare system för katalogiseringen väckte intresset för Googleprogrammet Vision.

”Ända sedan starten har Aveo varit en sandlåda för IT- och webbyrån Creamarketing. Hos oss har den kunnat testa olika system och nyheter, vilket gjort att vi ofta legat i framkant rent tekniskt jämfört med många andra e-handelsbolag.”

 

Här i det gamla andelslaget i Komossa, har Anna Häggblom och Aveo sitt lager.

Här i det gamla andelslaget i Komossa, har Anna Häggblom och Aveo sitt lager.
Bild: Eva-Stina Kjellman

 

När Anna började tala om lagerhanteringen var utvecklarna inte sena att haka på. Resultatet blev AI-tjänsten Alvar, som nu guidar köparna i webbhandeln och som på nolltid hittar rätt tapet.

Alvar var samtidigt startskottet för den utvecklingsresa som både Aveo och Anna Häggblom nu befinner sig på.

”Jag vill se mig själv som en AI-trollkarl, men egentligen handlar det om ganska enkla saker: att använda den data vi redan har i våra företag. Och ändå finns det en stor okunskap. Jag möter vd:ar som säger att deras företag ännu inte börjat använda AI samtidigt som deras praktikanter sitter och programmerar in autosvar i deras mejl.”

I det egna företaget är inredningsassistenten Alvar den stora grejen, men Anna och hennes anställda använder också AI till att svara på mejl, plocka ut nyckeltal ur Excel, transkribera protokoll och skapa evenemangssidor. Plus mycket annat.

I hennes och makens gemensamma jordbruksföretag skickades just en ansökan om vård av en våtbiotop plus en femårig skötselplan in till myndigheterna, skapade med hjälp av AI.

”Målsättningen är inte att ratio­nalisera bort personal, utan att automatisera rutinmässiga arbetsskeden och frigöra tid för annat. Rätt använd är AI en stor konkurrensfördel och ur österbottnisk synvinkel också ett sätt att mota arbetskraftsbristen.”

De flesta företag har implementerat robotik och AI-lösningar i produktionen och i lager- och orderhantering, men det som Anna Häggblom ser just nu är ett skriande behov av generativa lösningar inom HR, försäljning och företagsledning.

”Ett enkelt tips är att börja med era egna lägst hängande frukter. Vilka är de tråkigaste arbetsuppgifterna, vad är mest arbetsdrygt och vad har ni svårt att hitta personal till?”

 

Att bara skicka företagets IT-personal på kurs hjälper ändå inte. Den nya tekniken genomsyrar allt, och därför vill Anna Häggblom att kunskapen ska finnas tillgänglig för alla.

”Vi har redan vant oss vid allt från dammsugarrobotar till chattbotar som hjälper oss i olika webbtjänster, och nu är det dags att ta nästa steg – att fundera på hur AI kan hjälpa just ditt företag att göra bättre business.”

Förutom ökad försäljning i inredningsföretaget genererar Anna Häggbloms AI-intresse också inkomster i form av föreläsnings- och konsultarvoden, där hon har hittat sin nisch genom ett medvetet val att prata enkelt och undvika invecklade tekniska resonemang.

I stället lyfter hon fram konkreta exempel, vilket publiken uppskattar. Hon är passionerad men tydlig, och hänvisar vetgiriga åhörare till en ordlista som hon sammanställt i syfte att hjälpa dem att förstå och delta i debatten.

Anna Häggblom är väl medveten om de utmaningar och risker som finns. Vi pratar en lång stund om dataintrång, falsk information, fejkade bilder och andra typer av brott som plötsligt uppstår till följd av tekniken, men hon säger att det också här handlar om kunskap. Och ansvar.

”Företagets ansvar är att se till att kunddata hanteras enligt de regler och lagar som finns. Som privatpersoner har vi ett ansvar i fråga om källhantering, att känna igen botshit på samma sätt som vi känner igen bullshit.”

”Jag brukar jämföra AI med en kökskniv, ett dödligt vapen som vi alla har tillgång till, men som rätt använd är ett väldigt bra redskap.”

 


Anna Häggblom anlitas ofta som föreläsare.

Anna Häggblom anlitas ofta som föreläsare.
Bild: Aveo


Aveos AI fick i uppgift att identifiera tapeter i bruten rosa ton med rosa blad på. Så här blev resultatet.

Aveos AI fick i uppgift att identifiera tapeter i bruten rosa ton med rosa blad på. Så här blev resultatet.
Bild: Aveo


Vad har då Österbotten som andra inte har?

Enligt Anna Häggblom är vi väl rustade och har goda möjligheter att dra nytta av våra förutsättningar.

Vi bor i ett av världens mest strukturerade, jämställda och digitaliserade länder och har tillgång till framtidens guld – representativa och kvalitativa data. Hon ser AI-tekniken som nästa stora grej vid sidan om energikluster och satsningar på hållbarhet:

”Det här låter kanske som en självklarhet, men vi behöver påminna oss själva om att vi faktiskt har något som de flesta andra länder framöver kommer att kämpa hårt för att skapa. Vi har redan gjort det. Nu gäller det att använda resurserna.”

”AI i kombination med den österbottniska påhittigheten och kan själv-attityden kan resultera i vad som helst. Se till exempel på oss i våra företag. Vi hittar hela tiden nya användningsområden som ger oss utrymme att själva göra det vi människor är bäst på – att drömma, sälja och skapa människomöten.”

”Och jobba lite mindre”, tillägger Anna Häggblom.

 

Anna Häggblom


Anna Häggblom

 

Vem: Företagare, konsult, interiördesigner och jordbrukare. Driver företagen Aveo, Lanttjänst Haapa och Löfgrens Jordbruk, familjens jordbruk som har anor ända från 1755.

 

Familj: Maken Mikael Löfgren och barnen Signe, Hannes och Sigrid.

 

Var: Anna har sin bas i byn Komossa i Vörå kommun, där även hennes företag Aveo har butik och lager.

 

Bakgrund: Har en master från Svenska handelshögskolan med huvudämnet finansiell ekonomi. Har även studerat vid Athens University of Economics and Business.

 

Aktuell med: Lanserade nyligen varumärket AveoAI som erbjuder föreläsningar, konsulttjänster och utbildning inom artificiell intelligens.

 

Läs mer
Anna Häggbloms AI-ordlista hittar du här:
https://aveoai.com/blog/en-ordlista-f-r-ai-debatten

TEXT: Sonja Finholm