Vi har stämt träff i det nedlagda mejeriet i Kaustby. Här i det gamla laboratoriet har Viktoria Forsberg och hennes nya varumärke Wild & Berg hyrt in sig. På hyllorna finns påsar med torkade tranbär och surskorpor, och i kyllagret har hon precis lyft in en säck med 500 kilo proteinpulver, tillverkat av inhemsk vassle.
Avtalet med en stor handelskedja är undertecknat och målsättningen är att hennes proteinrika bollar och stänger snart ska finnas i butikshyllor över hela landet. Och i nästa skede även utomlands.
Viktoria Forsberg är inte rädd för att tänka stort. Sitt första företag Seger Marketing grundade hon för att skapa arbete åt sig själv, men också åt andra, i hembyn Terjärv. Företaget växte snabbt och efter några år valde hon att sälja verksamheten.
”Tanken var att jag skulle vara ledig ett tag, men ganska snart började det bubbla av nya företagsidéer.”
Först ut var V Forsberg Consulting med inriktning på marknadsföringskonsultering och varumärkesbygge och sedan arbetsgivarbranding- och rekryteringsbolaget Lissn Consulting som hon driver tillsammans med kollegan Monika Ahlsved. Det senaste tillskottet är alltså Wild & Berg – lokalt producerade proteinprodukter.
Viktoria Forsberg är ett bra exempel på den österbottniska entreprenörsandan. Hon är en av de omkring 15 000 österbottniska företagare som tillsammans sysselsätter närmare 50 000 personer. Företagandet bärs till stor del upp av ensamföretagare, hela 69 procent av landets företagare är ensamföretagare och 35 procent av dessa är kvinnor. I vår region är företagarvärlden däremot lite mera mansdominerad.
”Det här beror på att de näringar som är starka hos oss – metall-, skogs- och båtindustrin – traditionellt är väldigt mansdominerade”, säger företagsrådgivare Sanna Kankaanpää på det regionala utvecklingsbolaget Concordia i Jakobstad.
Under 2022 grundades cirka 150 nya företag i regionen, inom de mest varierande branscher. Också det stämmer med mönstret – sett till företagsamheten är vi Finlands mest mångsidiga region. En annan trend just nu är att den så kallade millenniegenerationen startar eget.
”Traditionen är stark, många får företagandet med sig redan med modersmjölken. Dessutom bidrar de starka sociala nätverken till att många vågar och lyckas”, säger Sanna Kankaanpää.
Viktoria Forsberg tror att förklaringen delvis också finns i det livskraftiga föreningslivet.
”Även jag har vuxit upp med föräldrar som haft egna företag, men som framför allt har varit aktiva i hembyn. Pappa var länge ordförande för byahemsföreningen och jag fick alltid hänga med, oavsett om det skulle diskas, ställas fram stolar eller städas undan efter någon fest. Vi är helt enkelt vana vid att kavla upp ärmarna och fixa saker.”
Som företagare är Viktoria Forsberg van vid långa dagar och missade luncher. Men hon är också en träningsmänniska och mån om att få i sig nyttiga mellanmål – och det var där Wild & Berg föddes.
”Jag saknade ett lite nyttigare mellanmålsalternativ. En proteinbar utan extra tillsatsämnen och med naturliga råvaror – bra produkter som jag också med gott samvete kan ge som mellanmål åt mina barn. Mina andra företag säljer ju tjänster, så jag var också nyfiken på att skapa en egen produkt.”
Snart var testköket i gång. Tack vare sin bakgrund som produktutvecklare på Fresh Servant vet Viktoria Forsberg vad som behövs för att lyckas i livsmedelsbranschen. Hon är också mån om att ha koll på siffrorna – för tillfället har hon över 50 olika Excelfiler i sin dator med allt från råvarukostnader till produktionskapacitet och förväntade intäkter. Detta i kombination med ett tydligt mål och en grundlig research gör att hon nu ett drygt halvår senare kan visa upp en färdig produkt.
Att hon vågar tänka stort märks också i valet av samarbetspartners. Varumärket Wild & Berg är skapat tillsammans marknadsföringsbyrån Werklig, som också står bakom varumärket Kyrö, medan näringsexperten Olli Ilander stått för detaljkunskapen i fråga om näringsinnehållet.
”Jag testade över 40 olika recept innan jag landade i de produkter som nu lanserats”, säger hon och låter oss provsmaka en proteinboll med smak av tranbär och vitchoklad.
Vardagen som företagare innebär ofta tidiga morgnar och sena kvällar, och att man är beredd att rycka in lite överallt. När det kniper får både barnen och hennes mamma hjälpa till med att vika förpackningar och klistra etiketter.
Viktoria Forsberg säger att hon inte är rädd för hårt arbete. Dagen före intervjun inleddes med en onlineföreläsning för 80 personer. Efter det körde hon till kontoret för att svara på mejl och fixa det sista på en marknadsföringskampanj, och på eftermiddagen var hon på plats i en lokal butik och sålde sina produkter.
Familjepusslet underlättas inte av att Viktorias man är lantbruksföretagare och även han har händerna fulla. Att många enmansföretag drivs av kvinnor är inget som förvånar henne:
”Vi pratar ofta om hur jämställda vi är i vårt samhälle, men jag tror att det i många familjer fortfarande finns en stor kvinnofälla, att det är vi som förväntas ta hand om hus och hem. Det här kan vara en orsak till att så pass få kvinnliga företagare vågar tänka stort.”
När hennes egna barn var små och hon själv var ny som företagare löste hon och hennes man en del av utmaningarna genom att anlita en au pair som hämtade barnen från dagis på eftermiddagarna.
”Det var ett av våra bästa beslut, och något jag varmt rekommenderar”, säger Viktoria Forsberg.
Viktoria Forsberg
Vem: Skidåkande terjärvbo som brinner för marknadsföring och produktutveckling. Född och uppvuxen i Hästbacka och numera bosatt i Småbönders.
Familj: Maken jordbrukaren och mjölkbonden Andreas Nyman, barnen Enya, Vanessa och Edward samt två hundar och en katt.
Aktuell med: Driver tre olika företag och har nyligen lanserat varumärket Wild & Berg.