Jorma Koivuniemi tuntee Pietarsaaren seudun kalavedet kuin omat taskunsa. Hän on Suomen ensimmäisiä kalastusoppaita ja toiminut sivutoimisena oppaana 25 vuotta kokopäivätyönsä ohella. Hänen ensisijainen asiakasryhmänsä koostuu seudun vientiyrityksistä ja niiden yhteistyökumppaneista.
”Etenkin ulkomaiset vieraat pitävät saaristoamme upeana. Onneksi meillä on aika saalisvarmat vedet. Löydän useimmiten heille paikat, joissa varmasti nappaa.”
Kalastusretket kestävät yleensä 5–8 tuntia. Koivuniemen veneeseen mahtuu viisi osallistujaa.
”Hienolla säällä voimme lähteä kauemmas ja pyytää taimenta tai lohta, mutta tuulisella säällä pysyttelemme lähempänä maata.
Sisäsaaristossa on hyvät mahdollisuudet saada haukea, kuhaa ja ahventa, ja siellä saamme usein saalista huonompinakin päivinä.”
Pandemiarajoitukset ovat iskeneet matkailualan yrittäjiin eri tavalla niiden kohderyhmien mukaan. Suomalaisiin perhe- ja ryhmämatkailijoihin keskittyvät yrittäjät ovat nauttineet kahdesta hyvästä peräkkäisestä kesästä, mutta ulkomaisia yritysasiakkaita palvelevilla yrittäjillä on ollut rankemmat ajat.
”Toki olen huomannut kysynnän laskun, mutta vakioasiakkaani ovat silti pitäneet minut kiinni työssä. Pidän pienten ryhmien opastamisesta, ja kalenterini on ollut enemmän tai vähemmän täynnä”, Jorma Koivuniemi kertoo.
Pietarsaaren kaupungin matkailu- ja markkinointisuunnittelija Tiina Pelkonen on huomannut saman suuntauksen. Uudenlainen ryhmä kotimaisia matkailijoita on löytänyt tiensä seudulle.
”Lukuisat kävijät muualta Suomesta ovat todistaneet länsirannikon olleen tähän asti valkoinen läikkä heidän kartallaan. Löydettyään Pohjanmaan he ovat kuitenkin olleet tyytyväisiä seudun tarjontaan. Heidän mielestään seudulla on paljon nähtävää ja he arvostavat luontoa, merta ja aitoja ympäristöjä. He myös pitävät paikallisia ystävällisinä.”
Pietarsaari selvittää tämän vuoden aikana, kannattaako seudun muiden kuntien kanssa perustaa yhteinen markkinointielin.
”Matkailualalla on erilaisten yrittäjien laaja verkosto, mutta kaikki keskittyvät oman toimintansa pyörittämiseen, jolloin markkinoinnille ei juurikaan jää aikaa. Tämän takia tarvittaisiin joku, joka paketoisi eri palvelut ja ennen kaikkea myisi niitä eri kohderyhmille”, selittää Kehittämisyhtiö Concordian projektipäällikkö Sara Libäck-Sandin.
Millaisia matkailijoita seudulle kannattaa houkutella?
”Emme voi profiloitua bilekaupunkina, mutta voimme houkutella ryhmiä ja perheitä, jotka haluavat kokea jotain aitoa. Meillä on paljon tarjottavaa koululuokille, eläkeläisyhdistyksille ja muille yhdistyksille. Matkailualan uutena trendinä on, että matkailijat haluavat lomallaan elää paikallisväestön tavoin ja kokea arkipäiväisiä asioita luksuksen sijaan”, Tiina Pelkonen kertoo.
”On helppoa tulla kotisokeaksi, mutta muualta tulevien matkailijoiden saattaa olla vaikea irrottaa katsettaan horisontista Fäbodan hiekkarannalla. Usein pienimmät asiat antavat suurimmat elämykset”, Sara Libäck-Sandin kertoo.
Alla on konkreettinen ehdotus Jorma Koivuniemeltä:
Esittele valmiiksi suunniteltu reitti ja siihen kuuluva kartta, jossa on aktiviteetteja tai nähtävyyksiä sisältävät nettilinkit jokaisen pysähdyspaikan kohdalla. Vierailija opastetaan koko reitin läpi, mutta hän voi itse valita ohjelman kiinnostuksensa mukaan.
Jos huomio on reitissä, on helppoa muodostaa yleiskuva ja päättää, miten itse käyttää reittiä. Kukaan ei jaksa selata kymmeniä sivuja markkinointiaineistoa seudun koko tarjonnasta. Sen sijaan jokainen valitsee jotain nettilinkkien luettelosta.
Seudusta on useita mainoslehtisiä, mutta ne keskittyvät liikaa yksittäisiin palveluntarjoajiin eikä niissä ole punaista lankaa, joka tekisi kokonaisuudesta kiinnostavan. Kun vierailija on saatu houkuteltua paikalle, hän kyllä hyödyntää tarjolla olevia palveluita.
”Seudullamme on useita pieniä yrityksiä, jotka tarjoavat erilaisia elämyksiä, sekä viihtyisiä kahviloita ja ravintoloita, jotka eivät ole suurten ketjujen omistuksessa. Kristiinankaupungin ja Kokkolan väliset pikkutiet tarjoavat kenties Suomen hienoimman reitin autolomalle.”