Nextjet avaa Pohjanmaata maailmalle

Kaksi kertaa enemmän lähtöjä Kruunupyyn ja Tukholman välillä ja suihkukoneyhteys Uumajaan ja siitä edelleen Göteborgiin. ”Nyt on alueen vuoro tehdä osansa”, sanoo Nextjetin toim.joht. Magnus Ivarsson.

fmo111108-0151_webb.jpg

Nextjetin perustaja ja toim.joht. Magnus Ivarsson.

 

glob_1_webb.jpg

Peter Björk, Solvingin toim.joht. ja Nextjetin hallituksen jäsen.

 

Pietarsaarenseudulla on suhteellisesti muuta Suomea enemmän vientiyrityksiä, ja pohjalaiset matkustavat maailmalle enemmän kuin koskaan aiemmin. Mutta lentoalan toimijat eivät ole sitä huomioineet.

Nämä olivat tunnetusti taustatekijöitä, kun ensin Herrfors ja nyt myös muut yritykset ryhtyivät Nextjetin omistajiksi ja toimijoiksi.

Tavoitteena on pitkäjänteinen toiminta seudun parhaaksi ja lentoyhteyksien asteittainen kehittäminen joka suhteessa: enemmän lentoja, enemmän matkakohteita, paremmat yhteydet jatkolentoihin, nopeammat, hiljaisemmat ja mukavammat koneet.

Nextjetin Kruunupyyn–Arlandan-lentojen matkustamon täyttöaste nousi 65 prosenttiin v. 2017 eli 65 % istuimista oli lennoilla varattuja. Alkuvuoden 2018 trendi osoittaa kasvun jatkuvan.

”Olemme nähneet, että tarvetta ja potentiaalia on. Uusi panostuksemme lisää reilusti vaihtoehtoja alueen ihmisten ja yritysten lähtiessä maailmalle”, Magnus Ivarsson sanoo.

 

26 Tukholmanlentoa viikossa
Maaliskuun 12. päivästä lukien panostuksen peruskivenä on kaksi päivittäistä lentoa arkisin molempiin suuntiin reitillä Kruunupyy–Arlanda; Kruunupyystä varhainen aamulento ja iltapäivälento, Arlandasta lento lounasaikaan ja myöhään illalla.

Viikonloppuliikenne sisältää lennon Kruunupyystä lauantaisin ja kaksi sunnuntaisin ja vastakkaiseen suuntaan kolme lentoa Arlandasta sunnuntaisin – suunnattu lomamatkalaisille.

Kruunupyyn aamulennolla ehtii Arlandasta aamun jatkolennoilla maailmalle, ja kääntäen iltalento Arlandasta Kruunupyyhyn lähtee niin myöhään, että sille ehtii useimmilta Arlandaan saapuvilta iltakoneilta.

Nextjet avaa samalla myös täysin uuden, suihkukoneella liikennöitävän Göteborg–Uumaja-reitin. Kone jatkaa viikonloppuisin Kruunupyyhyn.

Kohderyhminä ovat liikematkustajat, työsukkuloijat, opiskelijat ja lomamatkailijat. Vaasa–Uumaja-laivan 4,5 tunnin tilalle voi valita 25 minuutin lennon. Kruunupyystä pääsee Göteborgiin 2 tunnissa ja 10 minuutissa.

Göteborgista avautuu uusia jatkolentomahdollisuuksia, mm. Nextjetin solmiman KLM-yhteistyösopimuksen kautta.

”KLM on panostamassa mittavasti Pohjoismaihin, sillä on kuusi päivittäistä lähtöä Tukholmasta, viisi Göteborgista ja neljä Helsingistä, kaikki Amsterdamin solmukentälle. Niinpä Nextjetillä voi lähteä maailmalle esim. Göteborgin kautta ja palata kotiin Tukholman kautta”, Magnus Ivarsson kertoo.

Yhtiöllä on tällä hetkellä ns. codeshare-sopimukset SASin, KLM:n ja Air Balticin kanssa. Näiden yhtiöiden jatkolennot ovat sen vuoksi joustavia käyttää.

Nextjet-faktoja

  • Omistajina Herrfors (30 %), Air Åland (25 %), Alandia Air (20 %), Solving (20 %) ja Magnus Ivarsson (5 %).
  • Nykyistä omistuspohjaa aiotaan myöhemmin laajentaa, mikä avaa mahdollisuuden uudistaa lentokonekantaa.
  • Nextjet omistaa tällä hetkellä 10 lentokonetta, loput ovat vuokra- tai leasing-koneita.
  • Nextjet liikennöi 14 kohteeseen Ruotsissa, kuuteen Suomessa, yhteen Norjassa.
  • Codeshare-sopimukset SASin, KLM:n ja Air Balticin kanssa, useampia operaattoreita tulossa. Näin ollen matkan voi ostaa kokonaisuutena määränpäähän saakka.
  • Interline-sopimukset Aeroflotin, Air Francen, Finnairin, Qatarin ja Widerøen kanssa. Näin ollen niiden kautta kulkevat matkatavarat voidaan selvittää suoraan määränpäähän.