Nextjet asetettiin konkurssiin 16. toukokuuta. Ilmoitus oli hätkähdyttävä, sillä Kruunupyyn–Arlandan lentoliikenne oli kehittynyt myönteisesti. Yhtiö oli vielä viime syksynä saanut uusia suomalaisia pääomistajia, muun muassa Herrforsin ja Solvingin.
”Vuonna 2017 reitillä oli 14 500 matkustajaa. Se mitä ehdimme nähdä v. 2018 aikana, viittasi vuositasolla 25 000 matkustajaan. Ehdimme saada vankkaa näyttöä reitin tarpeellisuudesta”, sanoo Peter Björk, entinen Nextjetin hallitusjäsen ja tärkeässä roolissa Kruunupyyn lentoliikenteen kehittämisessä.
”Meidän seudultamme täytyy päästä lentämään Tukholmaan, mutta se ei riitä. Tukholmasta on päästävä kauemmas maailmalle. Ja päinvastoin, muualta tulevien täytyy päästä alueellemme”, hän lisää.
Peter Boström, entinen Nextjetin hallituksen puheenjohtaja, viittaa suunnitelmiin, joilla yhtiötä aiottiin kehittää askel askeleelta, mm. uusimalla konekantaa ja laajentamalla omistuspohjaa.
Ruotsin Transportstyrelsen päätti elokuussa 2017 myöntää yhtiölle vain määräaikaisen toimiluvan, se oli vaikea haaste. Sitten seurasi ankara talvi, kallis kaikille lentoyhtiöille, joilla oli paljon lentoja Norrlantiin.
”Kun yhtiö lopulta tarvitsi lisää pääomaa, omistajat eivät olleet siihen valmiita. Sitä vastoin Suomen ja Ahvenanmaan reitit eivät olleet ongelma”, Peter Boström sanoo.
Kuten muissa tiedotusvälineissä on kerrottu, Pohjanmaalla on konkurssin jälkeen haettu aktiivisesti uutta liikennöijää Arlandan reitille. Kesäkuun alussa ilmoitettiin norjalaisen Olsen Gruppenin ostaneen Nextjetin konkurssipesän ja aikovan Air Leapin nimellä käynnistää uudelleen lennot joillakin Nextjetin reiteillä.
Ahvenanmaan maakuntahallitus solmi Air Leapin kanssa nopeasti sopimuksen Ahvenanmaan lennoista, jotka alkavat nyt jo 11. kesäkuuta. Kruunupyyn liikenteen mahdollisena aloitusaikana mainitaan heinäkuun puoliväli.
Olsen Gruppen AS:n juuret juontavat Trygve Olsenin v. 1951 perustamaan varustamoon. Yhtiön kotipaikkana on Bergenin eteläpuolella sijaitseva Bekkjarvik.