Salaisia niksejä jaossa
Toistaiseksi Arctic Birch myy koivunmahlansa vientiin suurpakkauksissa asiakkaille, jotka sitten pullottavat mahlan ja myyvät sitä omissa pakkauksissaan. Arctic Birch aikoo lähitulevaisuudessa lähteä kuluttajamarkkinoille omalla tavaramerkillään. Ehkäpä jopa alkaa kilpailla purkitetun kookosveden kanssa, josta on tullut valtava menestys sen noustua filmitähtien suosikkijuomaksi.
”Kyseessä ovat kiinnostavat markkinat, jotka vaativat valtavan myyntiorganisaation. Otamme askeleen kerrallaan ja pyrimme kasvamaan joka vuosi. Nyt olemme ensimmäistä kertaa päässeet Aasian markkinoille.”
Kello lähestyy iltakuutta, ja paketti- ja henkilöautoja peräkärryineen alkaa kerääntyä paikalle tuomaan päivän satoa. Mahlantoimittajat tervehtivät toisiaan ja vaihtavat muutaman sanan, mutta paikalla vallitsee jonkinlainen salamyhkäisyys.
”Ulospäin he ehkä ovatkin salailevia mutta keskenään kyllä vaihtavat vinkkejä ja neuvoja, miten voi saada parhaan sadon. Vähän niin kuin kalastajien tavatessa”, Kim Finne hymyilee.
Maku puhtaasta luonnosta
Hän tuo kaksi pientä etiketitöntä kartonkipakkausta ja tarjoaa maistiaisen Arctic Birchin omaa koivunmahlaa. Itse hän istuu trukkiin ja alkaa kuljettaa kuormalavoja sankoineen, jotka sisältävät saman päivän tuoretta koivunmahlaa seudun metsistä.
Ensimmäinen kulaus ja yllättävän raikas maku. Ei tahmaisuutta tai sokerista imelyyttä. Maistuu vain puhdas luonto. Koivunmahla voisi oikean filmitähden kädessä oikeaan aikaan nousta seuraavaksi himoituksi muotijuomaksi.
Mutta pystyvätkö Karl-Erik Antus ja muut toimittajat lisäämään mahlankorjuuta? Entä koivut? Miten koivu selviää, kun siitä valutetaan päivittäin 10 litraa elämännestettä?
”Se jatkaa kasvua ja myös valutusreikä kasvaa umpeen kauden jälkeen. Samasta koivusta mahlaa 10 vuoden ajan ottava metsänomistaja saa paljon paremman hinnan kuin jos hän myisi koivun puuna”, Kim Finne sanoo.