Fredrik Näse astui Kruunupyyn Sähkölaitoksen palvelukseen tammikuun puolivälissä, ja hän on ehdolla uudeksi toimitusjohtajaksi Jim Sandbackan jälkeen. Yhtiön hallituksen odotetaan tekevän virallisen päätöksen asiasta helmikuun puolivälissä.
Kasper Dalkari

Fredrik Näse tarttui puikkoihin Kruunupyyssä

Fredrik Näsellä on ollut kädet täynnä työtä sen jälkeen, kun hän astui Kruunupyyn Sähkölaitoksen palvelukseen vt. toimitusjohtajana tammikuun puolivälissä. Paljon on tuttuakin, sillä hän varttui Kruunupyyssä ja asuu nykyään Norrbyn Dunderkärrissä, uuden työnantajansa sähköverkkoalueella. Samalla koko yrityksen toiminnan johtamisessa riittää opittavaa.

”Minulla on vielä paljon opittavaa päivittäisestä työstä, minkä lisäksi ensimmäiset viikot ovat kuluneet webinaareissa pian käyttöön otettavan Datahubin tiimoilta”, hän kertoo.

Kruunupyyn Sähkölaitos on samoin kuin Suomen muutkin 80 sähköverkkoyhtiötä sovittanut toimintatapojaan valtakunnallisen kantaverkkoyhtiö Fingridin uuden Datahub-tiedonvaihtojärjestelmän mukaisiksi. Kyseessä on yhteinen valtakunnallinen järjestelmä maan 3,8 miljoonaan sähkönkäyttöpaikkaan liittyvän tiedon tallentamiseksi ja käsittelemiseksi.

”Järjestelmä keskittää tiedot ja saa maan kaikki sähköyhtiöt puhumaan samaa kieltä. Asiakkaille uudistus tarkoittaa muun muassa, että sähköyhtiötä vaihtaessa tai uuden verkkoyhtiön alueelle muuttaessa kaikki tiedonvaihto helpottuu ja tapahtuu keskitetysti datahubin kautta”, Näse selittää.

 

Asiakassuhteet ovat Fredrik Näsen erityisalaa, sillä hän on toiminut Kelan Keski-Pohjanmaan piirin apulaisjohtajana ja Herrforsin asiakaspalvelupäällikkönä.

Herrfors sai Näsen viisivuotisen työsuhteen aikana lukuisia tunnustuksia yhtiön asiakaspalvelusta. Yhtiö sijoittui joulukuussa 2019 ensimmäiseksi Epsi Ratingin vuosittaisessa valtakunnallisessa asiakastyytyväisyystutkimuksessa, ja v. 2021 lopussa yhtiö oli samassa rankingissa kolmen parhaan joukossa kolmatta vuotta peräkkäin.

Kruunupyyn Sähkölaitos on pienempi kuin Näsen edelliset työnantajat, mutta Näsen mukaan asiakaspalvelun jatkuva kehittäminen on pienessä yhtiössä vähintään yhtä tärkeää. Sähköverkko kattaa koko Kruunupyyn kunnan ja osan Pedersöreä (Lepplax) ja Kokkolaa (Sokoja). Sähkölaitoksen asiakasrekisterissä on noin 3 200 käyttöpaikkaa.

”Kulunut vuosi on ollut sähkömarkkinoilla myrskyisä, ja sähkön hinta on ollut talven suurimpia puheenaiheita. Tällaisina aikoina on erityisen tärkeää, että olemme asiakkaiden tavoitettavissa ja valmiina vastaamaan heidän kysymyksiinsä.”

 

Asiakastyytyväisyys perustuu myös sähkönjakelun toimivuuteen. Kruunupyyn Sähkölaitoksella on oma verkkopäällikkö ja neljän hengen tiimi, joka suunnittelee ja toteuttaa sähköverkon laajennus- ja ylläpitotoimia.

”Noudatamme sähköverkon laajennus- ja ylläpitosuunnitelmaamme, ja talvimyrskyjen vähäisistä sähkökatkoksista päätellen verkko on hyvässä kunnossa.

Monet palveluyhtiöt ovat Kruunupyyn Sähkölaitoksen tavoin joutuneet sulkemaan toimistonsa pandemian aikana, jolloin digitaaliset kanavat ovat osoittautuneet arvokkaiksi.

”Asiakassuhteet digitalisoituvat yhä enemmän. Yritämme tarjota asiakkaille lisäarvoa olemalla tavoitettavissa eri alustoilla”, Näse kertoo.

 

Fredrik Näse

 

Syntynyt Kruunupyyssä, 1979 Valtiotieteiden maisteri


Työura: 2008–2016 KELA (palvelupäällikkö, ryhmäpäällikkö, piirin apulaisjohtaja, 2017–2021 Herrfors (asiakaspalvelupäällikkö).

Perhe: Vaimo Elin Näse ja lapset Liam ja Elsa.

Harrastukset: Kaikenlainen liikunta, mieluiten juoksu ja hiihto.

TEKSTI: Johan Svenlin