Katternöstä Nextjetin uusi omistaja

Katternöstä tulee Herrfors-konserniyhtiön kautta Nextjet-lentoyhtiön tärkeä omistaja. Kaupalla tavoitellaan lentoyhteyksien kehittämistä, jotta ne vastaisivat paremmin alueen tarpeita.

Vuonna 2003 perustettu Nextjet lennätti viime vuonna runsaat 400 000 matkustajaa 18 kohteen välillä, aina pohjoisen Tromssasta etelän Jönköpingiin. Nextjet alkoi lentää Air Ålandin vuoroja Arlanda–Maarianhamina–Turku-reitillä v. 2012, ja vuonna 2014 yhtiö aloitti lennot Arlandan ja Kruunupyyn välillä.

Nextjetin pääomistajana on vuodesta 2012 ollut Örnsköldsvikin paikallinen elinkeinoelämä Höga Kusten Flyg AB -yhtiön kautta, ja omistajan tarkoituksena on ollut turvata paikkakunnan lentoyhteydet Tukholmaan.

Kaupan jälkeen uuteen omistajaryhmään kuuluvat Katternö, Air Åland ja Magnus Ivarsson, Nextjetin toimitusjohtaja ja yksi perustajista.

Omistajuus kattaa koko Nextjet-konsernin (Nextjet Sverige AB, Nextjet AB ja Sweports AB) sekä Höga Kusten Flyg -tuotemerkin.

Katternön hallituksen puheenjohtaja Peter Boström kertoo, että tavoitteena on laajentaa omistajapohjaa entisestään.

”Haluamme jatkaa Suomen ja Ruotsin välisen alueellisen lentoliikenteen kehittämistä Arlandan toimiessa solmukenttänä”, hän kertoo.
”Lentoyhteys Arlandaan on äärettömän tärkeä Pohjanmaan monille vientiyrityksille. Toivomme pystyvämme tuomaan alueelle hyötyä Pohjanlahden molemmin puolin.”

Lisäksi on tärkeää, että matkustajat voivat luottaa lentoyhteyksien säilymiseen pitkällä aikavälillä.
”Nextjetin kaksi vuotta Kruunupyyn–Arlandan reitillä ovat osoittaneet reitin tarpeellisuuden. Käyttöaste on kasvanut tasaisesti, mutta jotta kehitys jatkuisi, lähtöajat on sovitettava paremmin matkustajien tarpeisiin. Aamun ja illan meno-paluulennot olisivat ihanneratkaisu”, Boström selittää.

Katternö sijoittaa Nextjetin osakepääomaan viisi miljoonaa Ruotsin kruunua (n. 530 000 euroa). Konsernin pääjohtaja Stefan Storholm näkee investoinnin osana Katternön yhteiskuntavastuuta.

”Kehitys näyttää kulkevan siihen, että elinkeinoelämän on otettava enemmän vastuuta yhteiskunnan panostusten supistuessa. Alueemme vientiteollisuus on täysin riippuvainen nopeista ja luotettavista liikenneyhteyksistä. Ehkäpä meidän pitäisi pitkällä aikavälillä laajentaa pohjaa ja perustaa paikallinen lentoyhtiö, vaikka Ostrobotnia Wings”, Storholm sanoo.

 

webb_flygrutter

Nextjetin nykyiset reitit. Samalla lippuyhdistelmällä voi jatkaa Nextjetin lennolta SAS:n lennolle ja päinvastoin yhdellä lähtöselvityksellä Codeshare-yhteistyön ansiosta.

 

webb_duvi_160318-1_0224_bostro%cc%88m_peter

Peter Boström pitää ihanneratkaisuna aamun ja illan meno-paluulentoja.
TEKSTI: Svenolof Karlsson KUVAT: Karolina Isaksson