Katternö ny ägare i Nextjet

Katternö har genom koncernbolaget Herrfors gått in som en viktig ägare i flygbolaget Nextjet. Målet är att utveckla flygförbindelserna så att de svarar bättre mot de behov som finns regionalt.

Nextjet, grundat 2003, flög i fjol drygt 400 000 passagerare mellan 18 destinationer från Tromsö i norr till Jönköping i söder. 2012 började Nextjet utföra flygningarna åt Air Åland på rutten Arlanda-Mariehamn-Åbo, 2014 introducerades trafik mellan Arlanda och Kronoby.

Nextjets huvudägare har efter 2012 varit det lokala näringslivet i Örnsköldsvik genom Höga Kusten Flyg AB, med syfte att säkra ortens flygförbindelser till Stockholm.

Efter förändringarna består den nya ägarkonstellationen av Katternö, Air Åland och Magnus Ivarsson, en av Nextjets grundare och vd för företaget.

Ägandet omfattar hela Nextjetkoncernen (Nextjet Sverige AB, Nextjet AB och Sweports AB) och varumärket Höga Kusten Flyg.

Ambitionen är enligt Katternös styrelseordförande Peter Boström att på sikt bredda ägarbasen ytterligare.

”Syftet är att fortsätta utveckla den regionala flygtrafiken mellan Sverige och Finland med Arlanda som ett nav”, säger han.

”En flygförbindelse till Arlanda är oerhört viktig för Österbotten med dess många exportföretag. Som ägare hoppas vi kunna skapa en regional nytta på båda sidor av Bottniska viken.”

Det är också viktigt att resenärerna kan lita på att flygförbindelserna finns kvar långsiktigt.

”De två år som Nextjet flugit på linjen Kronoby-Arlanda har visat att behovet finns. Beläggningen har ökat stadigt, men för att fortsätta utvecklas behöver avgångstiderna från Kronoby anpassas bättre till resenärernas behov. En morgontur och en kvällstur mellan destinationerna vore idealiskt”, säger Peter Boström.

Katternös insats i Nextjet handlar om 5 miljoner svenska kronor (omkring 530 000 euro) i aktiekapital. Vd:n Stefan Storholm ser satsningen som en del av Katternös samhällsansvar.

”Utvecklingen verkar gå mot att näringslivet måste ta ett större ansvar i takt med att de samhälleliga satsningarna avtar. Exportindustrin i vår region står och faller med snabba, pålitliga kommunikationer. Kanske går utvecklingen mot att vi på sikt borde bredda basen och sätta upp ett lokalt flygbolag, kanske ett Ostrobotnia Wings”, säger Stefan Storholm.

 

webb_flygrutter

Nextjets rutter för närvarande. Tack vare ett codeshare-samarbete kan man med samma biljettkombination fortsätta från ett Nextjetflyg till ett SAS-flyg, och vice versa, med bara en incheckning.

 

webb_duvi_160318-1_0224_bostro%cc%88m_peter

En morgontur och en kvällstur mellan Kronoby och Arlanda vore idealiskt, säger Peter Boström.
TEXT: Svenolof Karlsson BILDER: Karolina Isaksson