Roger Holm, Katternön toimitusjohtaja

Riesaa puhelinmyynnistä

Tiedotusvälineet ovat viime viikkoina jälleen nostaneet esille sähkösopimusten puhelinmyyntihuijaukset. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on pelkästään tänä vuonna tammikuun puoliväliin mennessä saanut yli 200 ilmoitusta henkilöiltä, jotka ovat joutuneet yhden nimenomaisen yrityksen huijaamiksi. Yrityksen toimitusjohtaja on putkahdellut esiin kuluttaja-asiamiehen papereissa samassa arveluttavassa roolissa eri yrityksissä jo yli kymmenen vuoden ajan. KKV:n toimista huolimatta henkilö on saanut jatkaa huijauksiaan.

Myös muut sähköyhtiöt hyödyntävät puhelinmyyntiä tavallisesti ulkoistettuna toiselle yritykselle, jonka myyjien palkat perustuvat valtaosin provisioon. Vaikka sähköyhtiö olisi myyntikampanjassaan rehellinen, on puhelinmyyjällä vahva kannustin saada sopimus aikaiseksi. He soittavat lukuisille henkilöille, joilla ei ole ajatustakaan vaihtaa sähköntoimittajaansa, ja puhelun päätyttyä postilaatikkoon tipahtaa lasku jostain, jota asiakas ei ole ostanut. Myyjän tavoittaminen on usein mahdotonta, ja huijausten uhrien on yleensä myös vaikea tavoittaa sähköyhtiöiden asiakaspalvelua.

 

Puhelinmyyntiä tapahtuu sähköalan lisäksi kaikilla mahdollisilla aloilla. Myynti vaikuttaa kohdistuvan etenkin vanhuksiin. Yksinäisyys on valitettavasti suuri ongelma. Soitto ystävälliseltä henkilöltä, joka aloittaa puhelun leppoisalla small talkilla, voi olla mukava kokemus. Myyjällä tuntuu usein myös olevan tietoja mahdollisesta asiakkaasta. Tällöin on helppo langeta siihen ansaan, jonka myyjä virittää puhelun aikana.

Monet ovat häpeissään jouduttuaan huijatuksi ja mieluummin maksavat laskun jostain, jota eivät ole ostaneet tai tarvitse sen sijaan, että nostaisivat metelin. Pahimmassa tapauksessa asiakas saa kuukausittain laskun, kunnes hän vihdoin – ja usein kalliiden irtisanomismaksujen jälkeen – saa purettua sopimuksen, jota ei ole ikinä solminutkaan.

Herrforsin sähkönmyynti ja asiakaspalvelu ovat uhranneet tuntikausia auttaakseen asiakkaita, jotka ovat joutuneet puhelinmyyjien huijaamiksi ja ottaneet meihin yhteyttä siinä toivossa, että me pystymme auttamaan.

Asiakkaalla on oikeus peruuttaa sopimus, jos hän ottaa myyjään yhteyttä 14 vuorokauden kuluessa puhelusta. Lisäksi on hyvä ottaa yhteyttä meihin Herrforsilla tai siihen Katternö-yhtiöön, jonka asiakas on, jotta voi olla varma nykyisen sähkösopimuksen jatkumisesta. Jos sinä tai läheisesi olette joutuneet huijauksen uhriksi, saat hyödyllistä lisätietoa tämän julkaisun sivulta 37.

Herrfors ei harrasta tavoitteellista puhelinmyyntiä. Täydellinen rehellisyys kaikissa asiakassuhteissamme on itsestäänselvyys. Tämä heijastuu uskoaksemme myös siinä, että saimme EPSIn valtakunnallisessa asiakastutkimuksessa kaikista sähköyhtiöistä parhaan arvosanan.

 

Nykyinen lainsäädäntö ei anna KKV:lle tehokkaita työkaluja huijausten hillitsemiseksi. Sanna Marinin hallitusohjelma sisältää lauseen ”Puhelin- ja kotimyyntiä rajoitetaan ja säädellään tiukemmin kuluttajan suojaksi”. Toivottavasti hallitus ja eduskunta saavat pysäytettyä puhelinmyynnistä nykyisin aiheutuvat taloudelliset ja henkiset kärsimykset. Parasta olisi kriminalisoida puhelinmyynti silloin, kun myyjällä ja asiakkaalla ei ole ennestään minkäänlaista suhdetta.

TEKSTI: Roger Holm