Karolina Isaksson

Sähköautot voivat koetella naapurisopua

Kun taloyhtiön pysä­köintipaikalle alkaa ilmestyä sähköautoja, tarvitaan uusia ratkaisuja. Herrfors auttaa nyt taloyhtiöitä ja työnantajia suunnittelemaan sähköjärjestelmiä niin, että sähköautojen lataus voi sujua joustavasti ja turvallisesti.

Simon Hedman

”Meillä on konsepti siihen, miten taloyhtiöiden kannattaa toimia, kun ne haluavat huolehtia asukkaiden sähköautojen latauksesta”, sanoo Herrforsin tekninen myyjä Simon Hedman.
Kuva: Karolina Isaksson

 

Pysäköintipaikat voivat olla arka asia niin taloyhtiöissä kuin työpaikoillakin. Lähinnä ovea sijaitsevat paikat ovat perinteisesti viestineet, että autonomistajalla on korkea asema hierarkiassa tai että hän on asunut talossa monta vuotta. Se voi myös olla kallein paikka. Uudet tulokkaat aloittavat usein laitamilta ja saavat asteittain siirtyä sisään päin.

Nyt sähköautot sekoittavat korttipakkaa. Sähköauton omistaja haluaa yleensä ladata autonsa yöllä, jotta sillä olisi täysi toimintasäde päivän valjetessa. Tai sitten työpäivän aikana, jolloin auto on parkissa kahdeksan tuntia.

11 kW:n laturilla tavallisen sähköauton akut täyttyvät kuudessa tunnissa. Auton toimintasäde on silloin n. 400 km, mikä yleensä riittää aivan hyvin päivän ajoihin.

Taloyhtiössä voi olla vaikea pitää kaikki tyytyväisinä, jos kymmenillä asukkailla on sähköautot ja kaikki haluavat ladata ne samaan aikaan.

”Olemme huomanneet näiden asioiden nousevat yhä enemmän tapetille myös omalla alueellamme, mm. useat isännöitsijät ovat ottaneet yhteyttä taloyhtiöiden yhtiökokousten alla. Tarjoamme asiakkaan tilanteen kartoitusta kysynnän täyttämiseksi. Teemme raportin, jonka myymme asiakkaalle. Asiakas voi sitten käyttää meitä tai jotakuta muuta suunnitelman toteuttamiseen”, sanoo Herrforsin tekninen myyjä Simon Hedman.

 

Pitkäjänteinen ratkaisu

Vaikka Suomessa on yli miljoona moottorilämmitinpaikkaa, ne vaativat mittavaa uudistamista. Sähköauton lataamiseen tarvitaan latausasema, jonka sähkönsiirtokapasiteetti on huomattavasti suurempi kuin moottorilämmittimen tolpassa.

”Lain mukaan taloyhtiöiden on suurten saneerausten yhteydessä huolehdittava siitä, että talon asukkailla on riittävät latausmahdollisuudet, ja latausasemien on tietenkin täytettävä sähköturvallisuusvaatimukset.”

Hän korostaa Herrforsin kartoituksen tarjoavan asiakkaalle pitkäjänteisen ratkaisun.

”Markkinoille tulee yhä enemmän sähköautoja, ja tarve kasvaa vielä pitkän aikaa tulevaisuudessa. Siksi on järkevää rakentaa niin, että järjestelmässä on varakapasiteettia. Samaan aikaan investoinnin on tietenkin oltava tarvetta vastaavalla tasolla. Ei ole järkeä laittaa rahaa kapasiteettiin, joka ei tule käyttöön.”

 

Asiakas valitsee itse

Herrforsin tarjoamaan selvitykseen kuuluu myös markkinoilla olevien laitteiden katsaus sekä suositus, mikä laitteista sopii juuri kyseiseen kohteeseen. Latausasemia on lukuisia vaihtoehtoja, ja käyttömahdollisuuksia on monia.

”Taloyhtiöt ja työnantajat voivat esimerkiksi päättää, että autonomistaja maksaa latauksesta tai että lataaminen on ilmaista. Jos maksu halutaan hoitaa automaattisesti, latausaseman tulee sisältää mm. laskutusohjelman, SIM-kortin ja liittymän. Nämä järjestelmät ovat toki usein sisäänrakennettuna nykyaikaisissa latausasemissa.”

”Latausasemista tulee jatkossa monimutkainen kysymys monissa paikoissa, ja taloyhtiön tai työnantajan on tietenkin hyvä saada oma tilanteensa kartoitettua mahdollisimman pian. Kartoitus tarjoaa asiakkaalle toimintasuunnitelman, asiakas saa sitten itse päättää, miten hän haluaa käyttää kartoitusta”, Simon Hedman sanoo.

TEKSTI: Johan Svenlin