Det har varit ganska lugnt kring Herrfors nya laddningsstation för elbilar som togs i bruk i juli i Jakobstad. Tillsvidare är det gratis att ladda, men det har ändå inte skapat någon rusning till stolpen.
”De få elbilar som finns i trakten laddas för det mesta hemma, men laddningsstationen är också en service för elbilsägare som besöker eller passerar Jakobstad”, säger Andreas Rasmus, produktionsdirektör på Herrfors.
”Det kan man ana när man ser hur biltillverkarna tar fram allt fler elbilsmodeller för marknaden.”
Två stopp till Helsingfors
Björn Eriksson är en av de få kunder som laddat sin Tesla flera gånger vid stationen i Jakobstad. Oftast laddar han också hemma.
”Det kräver lite mer planering när man ska köra långa sträckor, men den är billig i drift. I somras när vi gjorde en bilsemester i Sverige på 2 500 kilometer blev de totala laddningskostnaderna 4,90 euro.”
På Teslas egna laddningsstationer bjuder biltillverkaren på ström till Teslabilar. Det finns en rad olika operatörer som har olika taxor och betalmodeller för att fylla på batteriet. Laddningsstationerna finns vanligen placerade i anslutning till vanliga bensinstationer med långa öppettider.
”I Sverige är nätet med laddningsstationer mer heltäckande än i Finland. När vi kör ner till Helsingfors, tar vi vägen via Äänekoski och laddar där i 30–40 minuter för att sedan fortsätta till Vierumäki där vi laddar i 20 minuter. Det är lämpligt med två pauser när man har barn med i bilen.”
Golvvärme från batteriet
Under kalla perioder får man räkna med kortare räckvidd, eftersom uppvärmningen tar en del energi ur batteriet.
”I vintras när vi körde ner till Helsingfors i minus 29 grader räckte en laddning i 220 kilometer. Värmesystemet klarar vår vinter hur bra som helst och batteriet ligger som golvvärme under fötterna.”
Familjen Eriksson har flera bilar, men det är Teslan som används mest. På ett år har den rullat drygt 30 000 kilometer. Det är köregenskaperna som tilltalar Björn Eriksson.
”Den är mjuk i rörelserna och reagerar direkt när man trycker på gasen. Det kräver en lite annorlunda körstil, men man lär sig fort. Man behöver knappt använda bromsen, eftersom den laddar genast när man släpper gasen”, förklarar han.
(Förklaring: Vid varje hjul finns generatorer som aktiveras när man släpper gasen och därigenom bromsar upp farten.)
Det sade klick redan första gången han satte sig bakom ratten.
”Jag ville testa en Tesla, så jag åkte till Seinäjoki där det fanns en till salu. Försäljaren lät mig provköra den över veckoslutet och när måndagen kom ville jag inte lämna den tillbaka. Jag har inte ångrat mig”, säger han.
Priset för den begagnade Teslan var dock inte obetydligt. Björn Eriksson betalade omkring 90 000 euro för sin bil på 60 kWh. För en motsvarande begagnad 90 kWh:s Tesla skulle priset vara uppskattningsvis 20 000 euro högre.