Nextjet fortsätter öppna Österbotten för världen

Dubbelt fler avgångar mellan Kronoby och Stockholm, och jetförbindelse med Umeå vidare till Göteborg. ”Nu är det upp till bevis för regionen”, säger Nextjets vd Magnus Ivarsson.

fmo111108-0151_webb.jpg

Nextjets grundare och vd Magnus Ivarsson.

 

glob_1_webb.jpg

Peter Björk, vd för Solving och styrelsemedlem i Nextjet.

 

Jakobstadsregionen har proportionellt fler exportföretag än andra regioner i Finland, och österbottningarna reser mer ut i världen än någonsin. Men aktörerna i flygbranschen har inte gått regionen till mötes.

Det är den välkända bakgrunden till att först Herrfors och nu också andra företag gått in som ägare och aktörer i Nextjet.

Målet är långsiktigt agerande för regionens bästa och stegvis utveckling av flygförbindelserna i alla avseenden: fler flighter, fler destinationer, bättre anpassning till anslutande flygrutter, plan som flyger snabbare, tystare och med bättre komfort.

Den så kallade kabinfaktorn i Nextjets trafik Kronoby-Arlanda steg under 2017 till 65 procent, det vill säga 65 procent av flygstolarna hade passagerare. Trenden i början av 2018 visar en fortsatt ökning.

”Vi har sett att behovet och potentialen finns. Med vår nya satsning ökar vi rejält på alternativen när regionens människor och företag ska ut i världen”, säger Magnus Ivarsson.

 

26 Stockholmsturer i veckan
Grundbulten i satsningen från och med den 12 mars är två flighter dagligen vardagar i vardera riktningen på rutten Kronoby-Arlanda: från Kronoby ett tidigt morgonflyg och ett eftermiddagsflyg, från Arlanda ett flyg vid lunchtid och ett sent kvällsflyg.

Till detta helgtrafik med en flight ut från Kronoby på lördag och två på söndagar och i motsatt riktning tre flighter hem från Arlanda på söndag – en satsning på fritidsresenärer.

Med morgonflyget från Kronoby hinner man från Arlanda med anslutande morgonflyg vidare ut i världen, och omvänt går kvällsflyget från Arlanda till Kronoby så sent att man hinner ansluta från de flesta flyg som kvällstid anländer till Arlanda.

Samtidigt öppnar Nextjet alltså också en helt ny rutt Göteborg-Umeå, som trafikeras med jetplan och vid veckosluten förlängs till Kronoby.

Affärsresenärer, jobbpendlare, studerande och fritidsresenärer är givna målgrupper. 4,5 timme på färjan Vasa-Umeå kan ersättas med en flygtur på 25 minuter. Från Kronoby till Göteborg kommer man på två timmar och tio minuter.

Från Göteborg öppnas sedan nya möjligheter, bland annat genom Nextjets samarbetsavtal med KLM.

”KLM gör nu en storsatsning på Norden, med sex avgångar dagligen från Stockholm, fem från Göteborg och fyra från Helsingfors till det stora navet Amsterdam. Det betyder till exempel att man med Nextjet kan åka ut via Göteborg och komma hem via Stockholm”, berättar Magnus Ivarsson.

I dagsläget har Nextjet så kallat codeshare-avtal med SAS, KLM och Air Baltic. Det gör det smidigt att flyga vidare med dessa bolag.

Fakta om Nextjet

  • Ägs av Herrfors (30 procent), Air Åland (25 procent), Alandia Air (20 procent), Solving (20 procent) och Magnus Ivarsson (5 procent).
  • Den nuvarande ägarbasen ska efterhand breddas, vilket öppnar för att flygplansflottan kan förnyas.
  • Nextjet äger i dagsläget tio flygplan, övriga plan hyrs eller leasas.
  • Nextjet trafikerar fjorton destinationer i Sverige, sex i Finland, en i Norge.
  • Codeshare-avtal finns med SAS, KLM och Air Baltic, fler operatörer är på ingång. Det betyder att resan kan köpas som en helhet till slutdestinationen.
  • Interline-avtal finns med Aeroflot, Air France, Finnair, Qatar och Widerøe. Det betyder att bagage via dem kan checkas in direkt till slutdestinationen.

 

svensk_ruttkarta.jpg

Nextjets ruttnät från mars 2018.

 

Framtidsplaneringen fortsätter
Peter Björk, styrelsemedlem i Nextjet och vd för en av bolagets nya ägare, Solving, är noga med att påpeka att fokus hos ägarna är att göra Nextjet lönsamt. Som framgått i olika medier tillfördes Nextjet i höstas 40 miljoner kronor (drygt 4 miljoner euro) i kapital, delat lika mellan företagen Herrfors, Solving, Air Åland och Alandia Air. Även genom andra åtgärder har Nextjets balans förstärkts.

”Vi tar ett steg i sänder, men förutsatt att vi nu får gensvar på Kronobysatsningen är det vår absoluta vilja att bygga ut Kronobytrafiken ytterligare”, säger Peter Björk.

Nextjet är till exempel inte främmande för att etablera nya rutter också på den finländska marknaden. Även andra orter oroar sig över den pågående nedmonteringen av flyglinjer och flygplatser.

Bland dem Björneborg stad, som inlett ett långsiktigt samarbete med Nextjet för utveckling av flygtrafiken. I nuläget trafikerar Nextjet Björneborg med fem dagliga turer till och från Helsingfors och Stockholm.

I fråga om trafiken på Kronoby säger Peter Björk så här:

”På linjen Kronoby-Helsingfors skulle idealet vara tio turer om dagen, fem i vardera riktningen. Rutten kunde trafikeras av ett lagom stort plan i skytteltrafik mellan orterna. Till Sverige skulle idealet vara tre avgångar om dagen till Stockholm och en vardera till Umeå och Göteborg.”

 

Skapa samhällsnytta
Efter nyemissionen är Herrfors största ägare i Nextjet. Herrfors beslut att utöka sitt ägande var enligt vd Roger Holm enkelt att ta för styrelsen:

”Både för näringslivet och vanliga människor är tillgänglighet en viktig faktor. Ju enklare vi kan kommunicera och resa, desto mer gynnas affärer och mänskliga kontakter. Det ger en nytta både för våra kunder och vårt eget företag.”

Herrfors intresse av välkoordinerade flygförbindelser finns också på den operativa nivån genom att en betydande del av verksamheten finns i Sverige och företagets medarbetare reser mycket i tjänsten.

”Under åren har vi sett att Jakobstadsregionen prioriteras lågt, när de stora trafikbolagen gjort upp sina planer. Som ett regionalt ägt företag vet vi vad vi behöver i Österbotten, och därför vill vi vara med i en roll där vi kan påverka de faktiska lösningarna”, säger Roger Holm.

Herrfors styrelseordförande Peter Boström påpekar att Nextjets nya ägare alla är starka och välrenommerade bolag. Av ägarna till Air Åland står de fem största bakom kapitaltillskottet till Nextjet, nämligen Ålandsbanken, Åland Post, Ålands ömsesidiga försäkringsbolag, PAF och Eriksson Capital.

”Inom Herrfors och Katternökoncernen är vårt uttalade mål att skapa samhällsnytta i regionen. Det målet når vi inte genom fraser i festtal, utan genom initiativ som omsätts i praktiska handlingar”, säger Peter Boström.

 

svensk_tidtabell.jpg

Nextjets ruttnät från mars 2018.
TEXT: Svenolof Karlsson