Jorma Koivuniemi kan Jakobstadsregionens fiskevatten på sina fem fingrar. Han var en av de första i Finland som tog fiskeguideexamen och har nu i 25 år extraknäckt som fiskeguide, vid sidan om sitt heltidsjobb. Hans primära kundgrupp består av regionens exportföretag och deras samarbetspartners.
”Framför allt utländska gäster tycker att vår skärgård är jättefin. Lyckligtvis har vi ganska fångstsäkra vatten. Jag kan oftast ta dem till platser där de får napp.”
Fiskeutflykterna brukar sträcka sig över fem–åtta timmar. Upp till fem deltagare tar han med i sin båt.
”Om det är fint väder kan vi åka långt ut och fiska öring eller lax, men om det blåser håller vi oss närmare land. Inomskärs finns det goda chanser att få gädda, gös och abborre och där brukar vi få napp även sämre dagar.”
Pandemirestriktionerna har slagit olika mot företagare inom turism, beroende på deras målgrupper. De som riktar sig till turistande familjer och grupper från Finland har haft två goda somrar på rad, medan de som riktar sina tjänster till utländska företagskunder har haft kärvare tider.
”Visst har det märkts att efterfrågan minskat, men mina stamkunder har ändå hållit mig sysselsatt. Jag tycker om att arbeta med små grupper och jag har haft ungefär den mängd uppdrag som jag hinner utföra”, säger Jorma Koivuniemi.
Tiina Pelkonen, turism- och marknadsföringsplanerare på staden Jakobstad, bekräftar den här bilden. En ny grupp av inhemska turister har hittat till regionen.
”Många besökare från övriga Finland har vittnat om att västkusten hittills varit en vit fläck på deras karta, men när de väl upptäckt Österbotten har de varit nöjda med utbudet. De tycker att det finns mycket att se, de uppskattar naturen, havet och de genuina miljöerna, och de tycker att människor här är trevliga.”
Under det här året kommer staden att utreda huruvida det lönar sig att grunda ett gemensamt marknadsföringsorgan med andra kommuner i regionen.
”Det finns ett brett nätverk av olika företagare inom turism, men de har fullt upp med att driva sina egna verksamheter och hinner inte i högre grad ägna sig åt marknadsföring. Därför skulle det behövas någon som paketerar olika tjänster och framför allt säljer dem till olika målgrupper”, förklarar projektledare Sara Libäck-Sandin vid utvecklingsbolaget Concordia.
Vilka är det som borde lockas hit för att besöka våra trakter?
”Vi kan inte profilera oss som en partystad, men vi kan locka grupper och familjer som vill uppleva något genuint. Vi har mycket att erbjuda skolklasser, pensionärsföreningar eller föreningar med speciella intressen. En trend inom turismen är att man vill leva som lokalbefolkningen när man semestrar. Man vill uppleva vardagliga saker snarare än lyx”, säger Tiina Pelkonen.
”Det är lätt för oss att bli hemmablinda, men för besökare utifrån kan det vara svårt att slita blicken från horisonten när de står på stranden vid Fäboda. Det är ofta de där små sakerna som ger de stora upplevelserna”, säger Sara Libäck-Sandin.
Här ett konkret förslag av Jorma Koivuniemi:
Presentera en färdigt planerad rutt med tillhörande karta, där det finns webblänkar med aktiviteter eller sevärdheter för varje hållplats. Besökaren guidas genom hela rutten, men kan själv välja enligt eget intresse.
Om fokus ligger på rutten, är det lätt att få en översikt och besluta hur man själv ska använda den. Ingen orkar ta sig igenom marknadsföringsmaterial på tiotals sidor med information om hela utbudet. I stället väljer var och en från listan med webblänkar.
Det har gjorts många reklambroschyrer, men de fokuserar för mycket på enskilda tjänsteleverantörer och saknar en röd tråd som gör helheten intressant. När man väl får besökaren till rutten kommer denne att använda sig av de tjänster som finns till buds.
”Vi har i regionen många små företag som erbjuder olika upplevelser, mysiga kaféer och restauranger som inte hör till de stora kedjorna. Längs småvägarna från Kristinestad till Karleby har vi kanske Finlands finaste rutt för bilsemester.”