Puhe ympäristöautoista on vain sanahelinää, jos huomioidaan myös autojen valmistus ja romutus. Edes Tesloja ei voi kutsua ympäristöautoiksi, sillä todellisuudessa ne päästävät ilmakehään vähintään yhtä paljon ympäristölle haitallisia aineita kuin Volkswagenit, jos tarkastellaan valmistuksesta ja romutuksesta aiheutuvia päästöjä, selittää Anders Welin Ny Teknik -lehdessä.
Hän kertoo, että akkukäyttöiset sähkömoottorit ovat haastaneet perinteiset polttomoottorit. Myös suuri osa autonkorista on korvattu esimerkiksi alumiinilla, korkealujuuksisella teräksellä, hiilikuidulla ja muovilla.
”Tyyppihyväksynnän myöntävälle viranomaiselle on ilmoitettava vain pakoputkipäästöt. Oikeudenmukainen vertailu autojen kesken on mahdotonta, sillä uusilla materiaaleilla on erilaiset valmistusprosessit ja siten myös erilaiset ympäristövaikutukset ? erityisesti hiilidioksidipäästöissä”, Welin kertoo.
Myös akkujen valmistus aiheuttaa huomattavia päästöjä.
Welinin tekemässä vertailussa 150 000 km ajettu Tesla on aiheuttanut elinikänsä aikana 118 g/km hiilidioksidipäästöt. Ne kasvavat entisestään, jos akkua ei ladata uusiutuvalla sähköllä.
Welin on hyväksytty tilintarkastaja, joka on tarkastanut mm. kestävyyskertomuksia.