Matkailualan suurimpana haasteena nykyään on löytää formaatti, jossa asiakas pystyy pelkällä peukalon liikkeellä saamaan näkyviin kaikki tarjoukset ja ostamaan matkat matkapuhelinten vallatessa yhä enemmän alaa viestintäalustana.
”Miten kotisivut ja niiden koko sisällön saa mahdutettua pienenpienelle näytölle? Asiat täytyy ajatella aivan uudella tavalla, kaiken pitää myös sujua nopeasti ja vaivatta.”
”Kenen kärsivällisyys riittää, kun kaikki tiedot naputeltuaan saa ilmoituksen, ettei luottokorttinumero kelpaa?”
Vingistä tuli Eivorin johdolla uranuurtaja siirryttäessä painetuista matkaesitteistä ja omista myyntikonttoreista verkkomyyntiin.
”Todella monet sanoivat, ettei se ikinä onnistuisi. Ihmiset haluaisivat selata esitteitä.”
Helppoa muutos ei ollutkaan. Liiketoimintamallit, viestintä, organisaatio – kaikki jouduttiin rakentamaan uusiksi pohjia myöten.
”Matkapuhelinformaatti merkitsee uutta suurta muutosta, ja nyt asiakkaat näyttäisivät olevan matkayrityksiä edellä. Uskomattoman paljon tietoa täytyy uudistaa.”
Eivor on vakuuttunut siitä, että voittava konsepti liittyy ihmisten haluun kokea asioita. Hän muistaa, kuinka hän v. 2000 oli puhujana Internet-messuilla, tuolloin jättijuttu. Asiantuntijat jauhoivat tekniikkaa mutta yksi Nokian puhujista, Anssi Vanjoki, erottui joukosta, hän näytti vain yhden kuvan – kesäisestä järvestä jossa häämötti perämoottorivene.
”Muut puhuivat tekniikkaa, mutta hän kuvasi Nokian visiota, jossa työn ja muutkin asiat voisi hoitaa siellä, missä kulloinkin haluaa olla.”
Nyt otetaan seuraavaa askelta ja luodaan ja syvennetään elämystä AR:llä (augmented reality, lisätty todellisuus) ja VR:llä (virtual reality, virtuaalitodellisuus). Se on matkailualan tulevaisuudelle tärkeä suunta.
”Pokemon Go on tähän mennessä paras esimerkki. Matkaan voidaan AR- ja VR-tekniikalla liittää kuvin ja äänin elävöitetty tarina, joka tarjoaa syvemmän elämyksen kaikille aisteille.”
Eivor mainitsee San Franciscon kuuluisan Alcatrazin vankilan, nykyisen museon. Käydessään siellä hiljattain hän pystyi kuuntelemaan aitoja uutislähetyksiä, joissa raportoitiin pakoyrityksistä ja muista tapahtumista. Niistä tuli yhtäkkiä todella dramaattisia ja todellisia.
Matkailuala on vaikea, voittomarginaalit pieniä ja riskit suuria. Se on myös herkkä maailman tapahtumille, politiikka ja terrorismi voivat muuttaa toimintaedellytyksiä nopeasti. Suuret volyymit ja kyky nopeisiin muutoksiin ovat selviytymistekijöitä.
”Tällä alalla on oltava joko pieni ja erikoistunut tai todella suuri. Keskisuuria yrityksiä ei enää juuri ole jäljellä”, Eivor sanoo.
Matkustetaanko Suomessa ja Pohjanmaalla samalla tavoin kuin muualla?
”Suomalaiset ovat innokkaita matkustamaan. Mutta Suomi poikkeaa kuviosta samoin kuin Ruotsin Norrlanti, matkojen kysyntä on heinäkuussa vähäistä. Silloin on loma ja halutaan olla kotona kokemassa kesä. Monilla on myös oma kesämökki, mikä ei ole yleistä kaikkialla Ruotsissa.”
Ruotsissa lomakausi hajaantuu enemmän koko kesälle, mikä myös vaikuttaa matkustamiseen. Norjassa ja Tanskassa sitä vastoin heinäkuu on vilkas matkustuskuukausi.
”Kaikkein mahdottominta on myydä Norrlannissa matkoja hirvenmetsästyksen aikaan”, Eivor sanoo.
Olisitko 19-vuotiaana osannut kuvitella, että sinusta tulisi useiden multimiljardiyritysten johtaja?
”En, tai joo, en kai olisi sulkenut sitä poiskaan. Mutta en ajatellut sellaista silloin. Siinä iässä ajattelee, että haluaa tehdä työtä, joka on hauskaa. Olin paljon luonnossa, harrastin hevosia, en voinut ajatella, että istuisin toimistossa. Mutta elämä ei mene niin kuin luulee. Matematiikka ei ollut paras kouluaineeni, kuitenkin olen pyöritellyt talousasioita koko ikäni.”
”Johtaminen sitä vastoin ei tuntunut vieraalta ajatukselta nuoruudessani. Siinähän ei ole eniten kyse osaamisesta vaan halusta… ja sitä minulla oli.”var ung. Sådant handlar ju inte främst om att kunna, utan om att vilja… och den drivkraften hade jag.”