Latauksella kauemmas. Sähköautoilijoiden on suunniteltava reittinsä latauspisteiden varteen ennen kun lähtevät pidemmille matkoille. ”Pitkien etäisyyksien ja kylmien talvien Suomessa pitäisi ehkä olla 90 kWh:n akkupaketti, jolla pääsee 450 km yhdellä latauksella”, sanoo Tesla 60:n omistaja Björn Eriksson.

Kallis auto, halpa ajaa

Björn ajoi Teslallaan 2 500 km alle viiden euron latauskustannuksilla.

Pietarsaaressa heinäkuussa avatulla, sähköautoille tarkoitetulla Herrforsin pikalatausasemalla on ollut aika hiljaista. Lataaminen on toistaiseksi ilmaista, mutta tolpalle ei ole siitä huolimatta syntynyt ruuhkaa.

”Alueen harvalukuiset sähköautot ladataan useimmiten kotona, mutta latausasema tarjoaa palvelua myös Pietarsaareen saapuville tai sen kautta ajaville sähköauton omistajille”, sanoo Herrforsin tuotantojohtaja Andreas Rasmus.

Hän uskoo sähköautojen yleistyvän aikaa myöten myös meidän seudullamme.

”Näin voi aavistella, kun näkee, miten autonvalmistajat kehittävät markkinoille yhä useampia sähköautomalleja.”

Kahdella pysähdyksellä Helsinkiin

Björn Eriksson on niitä harvoja asiakkaita, jotka ovat ladanneet Teslansa useita kertoja Pietarsaaren pikalatausasemalla. Useimmiten hän silti lataa autonsa kotona.

”Pitkät automatkat vaativat enemmän suunnittelua, mutta itse ajo on halpaa. Ajoimme viime kesänä lomamatkalla Ruotsissa 2 500 km, ja latauskustannukset olivat yhteensä 4,90 euroa.”

Autonvalmistaja tarjoaa virran Tesloihin omilla latausasemillaan. Markkinoilla on useita toimijoita, joilla on akkujen lataamiseen eri taksat ja maksutavat. Latausasemat sijaitsevat yleensä sellaisten tavallisten bensa-asemien yhteydessä, joilla on pitkät aukioloajat.

”Latausasemien verkosto on Ruotsissa kattavampi kuin Suomessa. Helsinkiin ajaessamme kierrämme Äänekosken kautta ja lataamme akkuja siellä 30–40 minuuttia, sitten jatkamme Vierumäelle, jossa lataamme 20 minuuttia. Kaksi taukoa sopii oikein hyvin, koska autossamme on mukana lapsia.”

webb_ltp_300916_058

Akusta lattialämpöä

Kylmänä vuodenaikana akulla ajaa lyhyemmän matkan, koska lämmitys vie osan energiaa.

”Viime talvena, kun ajoimme Helsinkiin -29 asteen pakkasessa, lataus riitti 220 kilometriin. Lämmitysjärjestelmä riittää talvioloihin oikein hyvin, ja akku toimii lattialämmityksenä jalkojen alla.”

Erikssonin perheellä on useita autoja, mutta eniten he käyttävät Teslaa. Siihen on kertynyt runsaat 30 000 km vuodessa. Teslan ajo-ominaisuudet miellyttävät Björn Erikssonia.

”Se on pehmeäliikkeinen ja reagoi kaasunpainallukseen välittömästi. Se vaatii vähän erilaisen ajotyylin, mutta sen oppii nopeasti. Jarrua ei juurikaan tarvitse käyttää, koska järjestelmä alkaa heti ladata, kun nostaa jalan kaasulta”, hän toteaa.

(Selitys: Jokaisessa renkaassa on generaattorit, jotka aktivoituvat, kun nostaa jalan kaasulta, ja näin hidastavat vauhtia.)

Björn ihastui autoon heti päästyään ratin taakse.

”Halusin kokeilla Teslaa, joten lähdin Seinäjoelle, jossa sellainen oli myynnissä. Myyjä antoi minun koeajaa sitä viikonlopun yli, ja maanantaina en halunnut luopua siitä. En ole katunut”, hän sanoo.

Käytetyn Teslan hinta ei silti ollut vaatimaton. Björn Eriksson maksoi noin 90 000 euroa 60 kWh:n autostaan. Vastaava käytetty 90 kWh:n Tesla olisi maksanut arviolta 20 000 euroa enemmän.

TEKSTI: Johan Svenlin KUVAT: Linda Tallroth-Paananen