Millaisia muutoksia markkinointiviestinnässä on menossa maailmalla?
Suurena kehityslinjana on tuloslähtöisempi työskentely datan, automaation ja älyn avulla. Kun algoritmien annetaan ohjata kohti pitkäjänteisempiä tavoitteita, esim. asiakkaan elinkaariarvoa, markkinointiviestinnästä voi saada enemmän hyötyä ja sen myötä myös myynnistä tai kannattavuudesta. Monet yhtiöt panostavat tämänkaltaisen työn edellytysten luomiseen investoimalla tekniikkaan mutta myös uuteen osaamiseen. Nämä on markkinoijille jännittäviä aikoja!
Mitä pohjalaisyritysten pitäisi tehdä, jotta ne eivät putoaisi kärryiltä?
Avainasiana on ymmärtää, että asiakkaat (sekä business-to-business että business-to-consumer) haluavat mieluummin ostaa sinulta, jos teet ostamisesta helppoa ja joustavaa. Kaikki se, mitä voit tehdä asiakastarjontasi henkilökohtaistamiseksi, oikean asian ehdottamiseksi oikeaan aikaan tai asiakkaidesi kouluttamiseksi siitä, miten he saavat enemmän irti yhteistyöstänne, on hyvä askel. Joustavuus ja henkilökohtaistettu ostokokemus tarkoittavat usein digitaalisuutta, mutta ei aina. Asiakkaan kohtaaminen kasvokkain on toisinaan edelleen etu tai jopa välttämättömyys, mutta siitä suuntauksesta ei pääse mihinkään, että yhä enemmän asioita siirtyy verkkoon.
Mitä elämänlaatu sinulle merkitsee?
Elämänlaatu tarkoittaa työn, perheen ja vapaa-ajan tasapainottamista – minusta nämä kaikki kolme ovat antoisia ja tuovat energiaa. Jos niitä kaikkia on tasaisesti arjessa, olen kaikkein onnellisin. Tämän lisäksi olen jo pari vuotta kiinnittänyt enemmän huomiota yöuneeni – ja se ehdottomasti lisää elämänlaatua!