Aiemmat analyysit ovat jo osoittaneet sähköautojen aiheuttavan tavallisia, fossiilisilla polttoaineilla käyviä autoja suuremman ns. ilmastojäljen, kun laskelmiin sisällytetään autojen käytössä syntyvien päästöjen lisäksi myös autojen valmistuksen aiheuttamat päästöt.
Sähköautojen valmistuksen ympäristövaikutus ja hiilidioksidipäästöt ovat nimittäin huomattavasti suuremmat kuin perinteisten autojen, toteaa tutkija Katja Tasala Gradin Tukholman teknisestä korkeakoulusta.
”Eniten ympäristötuhoa aiheutuu sähkömoottorin monista eri materiaaleista. Moottoriin tarvitaan useita maametalleja – ja niiden louhinta vaatii suunnattomat määrät energiaa ja vettä, ja lisäksi louhintaprosessissa vapautuu radioaktiivisia aineita maakerroksista. Louhinnassa on käytettävä erikoistekniikoita, mikä kuormittaa valtavasti ympäristöä”, hän toteaa Dagens industri -lehden haastattelussa.
Useat tutkimukset kertovat vastaavaa viestiä, muun muassa maailman johtavana hiilijalanjäljen tutkijana tunnetun Lancasterin yliopiston professorin Mike Berners-Leen esittelemä tutkimus.
Yllä oleva kuva perustuu Berners-Leen laskentamenetelmään. Pylväiden sininen osuus näyttää, miten paljon hiilidioksidipäästöjä syntyy neljän autotyypin valmistuksessa. Punainen osuus näyttää samojen autojen 60 000 km ajossa syntyvät hiilidioksidipäästöt. Kuvassa on vertailun vuoksi kolmen 10 vuotta vanhan bensiini- tai dieselauton päästöt vastaavanpituisessa ajossa.
Sähkö- ja hybridiautojen (kaksi oikeanpuoleista pylvästä) ajosta aiheutuvat päästöt riippuvat siitä, minkätyyppisellä sähköllä ne ladataan.
Tesla kuluttaa yhdistetyssä ajossa ilmoituksen mukaan 0,211 kWh/km. Jos auto ladataan hiilivoimalla tuotetulla sähköllä, päästöksi tulee 162 grammaa hiilidioksidia kilometriltä. Kun ajoa on 60 000 km, pelkästään siitä syntyy aika tarkkaan 10 tonnia hiilidioksidia. Vaikka laskelmassa otettaisiin huomioon Suomen tosiasiallinen sähköpaletti, tämän sähkön tuottamisesta syntyy silti tonneittain päästöjä.
Lisäksi sähköautot kuormittavat käytössä ympäristöä tavallisia autoja enemmän myös hiukkaspäästöissä, sillä sähköautot ovat painavampia. Näin ollen renkaat, asfaltti ja jarrut kuluvat merkittävästi enemmän.
Katja Tasala Gradin pitää sähköautojen käyttöä ympäristösyistä perusteltuna vain pitkillä matkoilla ja päästöttömällä sähköllä. Kaupunkiympäristön lyhyet ajot sähköautolla eivät ole kestäviä.
”Täysin toimivan [polttoainekäyttöisen] auton vaihtaminen uuteen ei ole ekologisesti kestävää. Nykyisiä autoja on ympäristön näkökulmasta pyrittävä käyttämään mahdollisimman pitkään”, toteaa Katja Tasala Gradin.