Byrokraatit ovat työskennelleet lujasti EU-komission kulissien takana energiaunionin edistämiseksi. Se näkyi Brysselin vuoden 2016 ehkä tärkeimmässä energiakokouksessa: ENTSO-E:n (Euroopan kantaverkkoyhtiöiden järjestön) ”talvikokouksessa” 8. joulukuuta.
EU:n energiakomissaari Maros Sefcovic antoi siellä suurieleisesti kuulla itsestään. Hän on loistava lavaesiintyjä vakuuttavan huippumyyjän kaikkine piirteineen.
Hänellä oli viesti Brysselin energiaeliitille. EU-komission ns. talvipaketissa luonnostelema uusi markkinadesign luo upeita liiketoimintamahdollisuuksia energiasektorille (”jos vain teette niin kuin minä sanon”):
Tässä Sefcovicin viisi myyntiargumenttia:
– Sen sijaan että toimittaisitte passiivisesti energiaa kuluttajille, te voisitte olla innovatiivisia market makers, jotka toimittavat kuluttajille laajan valikoiman uusia palveluja rakennusten käyttämiseen ja kotien ohjaamiseen.
– Teidän pitäisi käsitellä kuluttajia ei vain asiakkainanne vaan myös liikekumppaneinanne. Muistakaa, että hekin voivat myydä energiaa takaisin teille ja kilpailukykyiseen hintaan.
– Asiakkaiden saatavilla olevien tietomäärienne laatu voisi olla paljon parempi, jotta pystyisitte sitä kautta kartoittamaan asiakkaiden tarpeita ja parantamaan palvelujanne ja kustannustehokkuuttanne.
– Pystytte ratsastamaan digitaalisten aluevaltausten uudella aallonharjalla. Neljäs teollinen vallankumous on juuri tätä: Big Datan avulla luodaan älykkäitä palveluja.
– Nasdaqin suurimpien joukossa on yhtiöitä, joilla on nykyään hyvin vähän fyysistä omaisuutta; sen sijaan ne myyvät nyky-yhteiskunnassa välttämättömiä digipalveluja. Data ja energia-automaatisointi vahvistavat tavaramerkkejänne.
Maros Sefcovic lupaili asiakkaille ”New Dealia” ja viittasi jakelupuolella havaittaviin muutoksiin:
”Siirtoyhtiöiden ja loppuasiakkaiden välissä on erittäin tärkeä lenkki, sähköverkkoyhtiöt. Sen vuoksi talvipaketissa keskitytään myös järjestelmävastaavien ja sähköverkkoyhtiöiden väliseen suhteeseen ja halutaan varmistaa, että niiden keskinäinen viestintä on järjestelmällistä ja rakentavaa.
Mutta voidaan kysyä, hyväksyvätkö Euroopan sähkömarkkinat huippumyyjä Sefcovicin kaikkia hienoja visioita tilanteessa, jossa koko EU-projekti on suurennuslasin alla ja useissa jäsenmaissa, esim. Alankomaissa, Ranskassa ja Saksassa, on vaalit ovella.
Sefcovic aloittaa 17. helmikuuta pitkän roadshown EU:n jäsenmaihin myydäkseen visioitaan: ”Kaikkien on lähdettävä mukaan”, hän julisti Brysselin kokouksessa.