Saman katon alla. Käyttökeskus on muuttanut pääkonttoriin Campus Allegroon. ”Mukavaa kun Katternön muut asiantuntijat ovat lähellä”, Mikael Sundström sanoo.
Karolina Isaksson

Soita, me korjaamme!

Katternö-ryhmän yhteisessä käyttökeskuksessa on aina paikalla vähintään yksi asiantuntija. Käyttökeskuksen päivystykseen tulee hälytys häiriötilanteessa, esim. kun puu on kaatunut ilmajohdolle.

”Kun linja kylmenee, tietojärjestelmä laskee, mitkä muuntajat ovat sähköttä. Silloin pystymme rajaamaan, millä alueilla on sähkökatko, ja tutkia, voimmeko käyttää varasyöttöä vian korjaamisen aikana”, Tommy Bäck selittää.

Käyttökeskus muutti hiljattain Campus Allegroon, ja keskuksessa on otettu käyttöön sekä uusia laitteita että ohjelmia.

”Olemme saaneet useita uusia tietojärjestelmiä, jotka parantavat omien yksiköidemme välistä viestintää. Tänä vuonna meille tulee vielä uusia järjestelmiä, jotka lisäävät asiakkaille tarjottavia palveluja”, Mikael Sundström sanoo.

Sähköverkon ja voimaloiden automaattivalvonnasta huolimatta edelleen tarvitaan asiakkaiden puhelimitse tekemiä vikailmoituksia. Käyttökeskuksella on kahdeksan puhelinnumeroa, kolme sisäistä ja viisi asiakkaiden suuntaan.

”Haluamme olla asiakkaidemme saavutettavissa silloin, kun he tarvitsevat apua. Jos itselle tulee sähkökatko, ei se paljon lohduta soittaa johonkin callcenteriin, joka siirtää asian eteenpäin jollekulle, joka tarttuu ongelmaan sitten maanantaina.”

Kun havaitsee sähkökatkon, kannattaa ensin tarkastaa oma pääsulake.

”Jos koko asuinalue on pimeänä, useimmiten tiedämme sen jo, mutta jos naapurilla on sähköt ja omat sulakkeet ovat ehjiä, soittakaa meille ja ilmoittakaa asiasta.”

Sähkökatkot ovat maaseudulla yleisempiä kuin taajamissa, joissa useimmat liittymät ovat maakaapeleita.

”Silti joskus sattuu, että lintu, kissa tai orava pääsee muuntajaan ja aiheuttaa oikosulkun myös maakaapelialueella. Tai että joku kauhaisee kaivinkoneella varomattomasti”, sanoo päivystysvuorossa oleva Pekka Oja.

TEKSTI: Johan Svenlin KUVAT: Karolina Isaksson