Palataan takaisin Simonin unelmaan eli lentämiseen. Vaikka hänestä ei tullutkaan hävittäjälentäjää, ehkä hän voisi lentää muitakin kuin tavallisia pienkoneita?
Simon kuvailee itseään isänmaalliseksi. Hän kertoo kuuntelevansa aina tasavallan presidentin uudenvuodenpuheen ja osallistuvansa kaikkiin kertausharjoituksiin, joihin hänet kutsutaan, vaikka ne ovat vapaaehtoisia ulkomailla asuville. Koska puolustusvoimien säännöt eivät salli matkakorvauksia Barcelonasta ja takaisin, hän maksaa matkat itse.
Simon muistaa erityisen hyvin vuoden 2014 harjoituksen, kun hän oli hälytysvalmiudessa Suomen ”NATO Response Force” joukoissa (Partnership for Peace -yhteistyöohjelmassa).
”Venäjä miehitti Krimin samaan aikaan ja muistutti meitä siitä, miten tärkeää Suomessa on tehdä yhteistyötä muiden länsimaiden kanssa.”
Seuraavana vuonna Simon – nyt ylennetty luutnantiksi – osallistui kaksiviikkoiseen harjoitukseen Suomen, Ruotsin ja Puolan joukkojen sekä Yhdysvaltojen merijalkaväen kanssa.
”Vietimme viikon amerikkalaisten USS San Antonio -maihinnousualuksella ja vierailimme myös brittien HMS Ocean -helikopterialuksella. Se kutkutti lentokiinnostustani suuresti.”
Simon liittyi Barcelonassa paikalliseen ilmailukerhoon, mutta hänellä ei ollut juurikaan aikaa lentämiselle. Viime vuonna hänen korviinsa kantautui mielenkiintoinen uutinen.
”Suomen ilmavoimat oli myymässä viimeisiä Vinka-koulutuskoneitaan. Se on klassinen lentokone, lajissaan maailman parhaita. Valmet rakensi niitä 30 kappaletta.”
Simon osti huutokaupan viimeisen koneen, rakennettu vuonna 1982, hänen syntymävuonnaan.
”Se oli todellakin unelmieni täyttymys. Vinka on hyvin erityinen lentokone, täysin mekaaninen ja analoginen [lukuun ottamatta myöhemmin asennettua GPS-laitteistoa]. Sen ohjaimet ovat hyvin herkät, erityisesti rakennettu taitolentoa varten.”
Lentokonekauppa viimeisteltiin lokakuussa 2022, ja Simonin Vinka lensi samana päivänä ilmavoimien Tikkakosken hangaarista Kauhavan lentokentälle, jossa ilmavoimien koulutusyksikkö sijaitsi v. 2014 asti.
Kuluneena kesänä Simonin tarinassa on alkanut uusi luku. Hänen lentokoneensa, jonka huolsi paikallinen Vintageplanes Oy, sai perusteellisen tarkastuksen jälkeen toimiluvan toukokuun lopussa. Vielä viime hetkellä ilmaantui odottamaton este.
”Huomasin päivää ennen kuin Traficomin piti tarkistaa lentokone, että olimme unohtaneet merkitä koneeseen rekisteritunnuksen. Pietarsaarelainen Graphics ratkaisi asian 15 minuutissa. Jälleen yksi esimerkki paikallisen yrityksen hienosta palvelusta!”
Ensilento vanhan hävittäjälentäjän seurassa rajoittui korkeudeltaan yhteen metriin voimakkaan sivutuulen takia.
”Mutta kone toimi täydellisesti. Lensin sillä kaksi päivää myöhemmin Kruunupyyn lentokentälle, ja kesällä olen ehtinyt nauttia monista upeista lennoista.”
Eräs toinenkin unelma toteutui täysin odottamatta elokuisena viikonloppuna.
”Minua pyydettiin osallistumaan Vinkani kanssa lentonäytökseen Kauhavalla, jossa sain yöpyä hävittäjälentäjien vanhassa koulutuslaitoksessa. 20 vuotta hävittäjälentäjäunelmani murskaantumisen jälkeen pääsin viimeinkin kokemaan ympäristön, jossa olisin voinut kouluttautua taistelulentäjäksi.”
Simon säilyttää lentokonettaan Suomessa erinäisistä käytännön syistä sen sijaan, että lentäisi sen Barcelonaan. Hän odottaa hartaasti seuraavaa seikkailuaan: taitolennolle omistautumista.
Sellainen vaatii lentolupakirjaan kytkeytyvää pätevyyttä ja edellyttää kurssin suorittamista. Simon on jo suorittanut kurssin Barcelonassa, mutta muuttuneen lainsäädännön takia hän toivoo, että Suomessa järjestetään tulevana kesänä uusi koulutusmahdollisuus.
Lopuksi esimerkki kieltenoppimisesta. Simonin ja Teresan pian viisivuotias Roberto-poika puhuu tänä päivänä sujuvasti viittä kieltä: ruotsia isän ja italiaa äidin kanssa, englantia perhekielenä, katalaania kavereiden kanssa Barcelonassa ja espanjaa, joka on kaupungin toinen kieli.
Se tarkoittaa, että Roberto on perheen kielitaitoisin jäsen, vaikka hän ei ole päntännyt yhtäkään kielioppisääntöä