Tietokonenörtti, josta tuli lentäjä

Reserviupseerikoulun jälkeen seuraavana oli vuorossa Otaniemen Teknillinen korkeakoulu. Simonia kiinnosti ura kvanttifysiikan tutkijana, mikä edellytti opiskelupaikan saamista teknillisen fysiikan vaativalta koulutuslinjalta.

”Minua ei hyväksytty, joten valitsin sen sijaan tietoliikennelinjan. Huomasin kuitenkin nopeasti, ettei se ollut minun juttuni.”

Simon tunsi ohjelmoijakaveri-Julienin kautta Göteborgin ja kaupungin arvostetun Chalmersin teknillisen korkeakoulun. Syksyllä 2003 hänet hyväksyttiin oppilaitoksen teknillisen fysiikan koulutusohjelmaan.

Suunnitelmana oli suorittaa opinnot nopeasti ja palata Suomeen.

Eräs Simonin opettajista oli Lars Brink, merkittävä kvanttifysiikan professori ja mm. Nobel-komitean jäsen. Kaverisuhde Julieniin ei pelkästään elpynyt, vaan se syventyi.

”Myös Julien pääsi opiskelemaan teknillistä fysiikkaa Chalmersiin, samana vuonna. Olimme molemmat aika kilpailuhenkisiä ja keskustelimme etukäteen aineesta ja pääsyvaatimuksista, sillä teknillistä fysiikkaa pidettiin vaikeimpana aineena.”

Simon ei ollut unohtanut haavettaan lentäjän urasta. Opiskelukaupungissa sijaitsi Aeroklubben, eräs Ruotsin suurimmista ilmailukerhoista. Simon pääsi ensimmäiselle lentotunnilleen toukokuussa 2004. Kaksi vuotta myöhemmin hänellä oli taskussaan lentolupakirja.

 

Simonin tulevaisuuden suunnitelmat muuttuivat jälleen.

”Lentolupakirjan hankkiminen oli aika kallista, joten ryhdyin tekemään erilaisia töitä opintojen ohella. Vähitellen huomasin, että työtehtävät kiinnostivat minua enemmän kuin yliopiston hidas elämä.”

Hän perusti oman yrityksensä, Looponin, vuonna 2008. Loopon kehittää ja toimittaa IT-järjestelmiä, jotka mittaavat matkailuelinkeinon asiakastyytyväisyyttä. Simonin valmistuminen Chalmersista oli silloin kolmen tentin päässä.

Hän kehitti Looponin liiketoimintaa vähitellen ja palkkasi kourallisen työntekijöitä. Kaikkien yrittäjien tapaan hänen elämänsä täyttyi työstä, myynnistä, asiakastapaamisista ja jatkuvasti esiin putkahtelevien ongelmien käsittelystä.

Julien puolestaan muutti vuodeksi Roomaan työskennelläkseen YK:n World Food Program -ohjelmalle. Hän tapasi siellä tulevan vaimonsa. Eräänä kauniina päivänä Simon sai kutsun parin häihin Roomaan.

Hääpäivä oli merkittävä sekä Julienille että Simonille; Simon nimittäin ryhtyi hääjuhlissa juttusille erään italialaisvieraan, Teresan, kanssa. He kävivät seuraavana päivänä Roomassa treffeillä, toukokuussa 2010, minkä jälkeen Simon oli myytyä miestä.

Vastarakastunut pari kokeili ensin asumista Roomassa, mutta kaupunki oli liian sotkuinen. Seuraava pysäkki oli Göteborg – ”ei niin mieluisa italialaiselle, joka oli tottunut näkemään auringon joka päivä”. Lopulta he valitsivat Barcelonan.

Kumpikaan heistä ei ole työnsä puolesta sidottu tiettyyn paikkaan. Teresa työskentelee kansainvälisesti taloustieteen tutkijana. Simonin toimisto sijaitsee siellä, missä hänkin

 


Teresa ja Simon Roberto-poikansa kanssa. Roberto vaihtelee vaivatta viiden kielen välillä.
Kuva: yksityinen

 

Syyskussa 2018 Simonista tuli isä. Se haastoi hänen 24/7-elämänsä toimitusjohtajana ja yrityskehittäjänä.

”Huomasin, ettei yrittäjyys ja vanhemmuus onnistu samanaikaisesti. Halusin aikaa ollakseni vain isä.”

Yrittäjyyden ensimmäisestä päivästä lähtien Simonilla oli ollut tavoitteena jossain vaiheessa myydä yrityksensä: ”Se kiteytyy yrittäjyyteen. Sitä haluaa perustaa ja rakentaa jotain ja sitten myydä sen pois.”

Australialaiskonserni osti Looponin loppuvuodesta 2019, juuri ennen pandemiaa. Simon jatkoi yrityksessä työntekijänä.

Pandemia käänsi pian kaiken päälaelleen. Matkailuala ajautui eksistentiaaliseen kriisiin, alan yrityksiä meni konkurssiin. Loopon oli pandemiavuosina konsernin ainoa voittoa tuottava osa, mutta lopulta australialaisomistajat joutuivat siirtymään uusille liiketoiminta-alueille.

”Päätimme yhdessä yrittää myydä Looponin jälleen kerran. Yritys sai vuodenvaihteessa 2022/2023 uuden omistajan, ruotsalaisen SAYP Groupin.”

Simon on vieläkin Looponin toimitusjohtaja, ilman omistusosuutta yrityksessä. Tällä hetkellä Looponilla menee paremmin kuin koskaan.