Voit mobiilisovelluksen avulla pian vaikuttaa sähkönkulutukseesi reaaliajassa
Energiasektori elää suurta muutosta, ja niin energiayhtiöiden kuin tavallisten sähkönkuluttajienkin kannalta asiat muuttuvat.
”Hissukseen odottelu ei ole meidän tyyppisellemme yhtiölle oikea tapa ja näemme, että samaan aikaan asiakkaamme ovat yhä kiinnostuneempia vaikuttamaan itse omaan energiankulutukseensa”, sanoo Herrforsin toimitusjohtaja Roger Holm.
Siinä on tärkeää saada tietoa juuri senhetkisestä sähkönkulutuksesta ja, mikäli mahdollista, pystyä ohjaamaan kulutusta.
Asiaa hankaloittaa, ettei sähköllä ole vuorokauden ympäri sama hinta ja sama ympäristövaikutus. Spotmarkkinoilla sähkönhinta voi vaihdella reippaasti tunnista toiseen ja sähköntuotannon ympäristövaikutus voi eri tekijöistä riippuen olla suurempi tai pienempi.
Jos siis haluaa sähkönsä mahdollisimman edullisesti ja mahdollisimman vähäisin ympäristövaikutuksin, asiakkaan on toimittava reaaliajassa.
”Laadimme siihen nyt sovellusta, joka hoitaa sen asiakkaan puolesta”, Roger Holm sanoo. ”Riittää, että asiakas syöttää sovellukseen muutamia yksinkertaisia ohjeita omaa kulutusta varten, sitten sovelluksen on tarkoitus hoitaa asia.”
Tästä syystä Herrfors ja Ruotsin Härjedalenissa toimiva tytärkonserni Härjeåns lähtivät viime heinäkuussa osakkaiksi ruotsalaisyhtiöön nimeltä Bright. Herrfors ja Härjeåns omistavat siitä kumpikin 10 %.
Brightin perustaja ja toim.joht. David Forsberg kuvailee yhtiön lähtökohtaa:
”Kovin monella ei ole osaamista ja motivaatiota paneutua sähköasioihin. Mutta monet ovat ympäristötietoisia ja haluavat vaikuttaa ratkaisuihin, jotka vähentävät ympäristökuormaa. Haluamme tarjota siihen helpon työkalun.”
Vuonna 2012 perustettu Bright halusi aluksi myydä vihreää sähköä kuluttajille ja samalla ohjata sähkönkäyttöä niihin tunteihin, jolloin sähkönhinta on alhaisimmillaan.
Se ei ollut helppoa, sillä halvan sähkön myynti on ankarasti kilpailtua etenkin, koska Ruotsin sähkökaupassa on jo pitkään ollut runsaasti toimijoita, jotka painavat hintoja alas joskus epäilyttävinkin keinoin.
David Forsberg kollegoineen huomasi kuitenkin mielenkiintoisemman seikan: markkinoilla oli tarvetta työkalulle, jolla tavallinen kuluttaja voisi helposti ohjata käyttäytymistään usein monimutkaisissa energia-asioissa.
”Sen sijaan että yrittäisimme ylipuhua itsellemme sähköasiakkaita, päätimme kehittää avoimen ja käyttäjäystävällisen digialustan, jota muut sähköyhtiöt voisivat käyttää omassa asiakasviestinnässään”, David Forsberg kertoo.
Herrfors ja Härjeåns päättivät siis viime kesänä, että tähän kannattaa panostaa.
Miksi tämä kiinnostaa Herrforsia ja Härjeånsia?
”Näemme asiat samoin. Asiakkaidemme pitää voida tehdä valintansa helposti ja olemassa olevan tekniikan avulla. Matkapuhelimella pitää pystyä parissa sekunnissa tarkistamaan oma sähkönkulutus ja halutessaan pystyä ohjaamaan kulutustaan”, Roger Holm sanoo.
Vaikka tekniikka on siis olemassa, ns. rajapinta asiakkaan suuntaan on sitä vastoin kehittymätön.
”Arvioimme, että voimme esitellä sovelluksen heti uudenvuoden jälkeen. Aluksi sillä pystyy näkemään oman sähkönkulutuksen juuri sillä hetkellä ja ajassa taaksepäin sekä saamaan myös ennusteen tulevasta sähkönkulutuksesta ja sen hinnasta”, sanoo Härjeånsin konsernijohtaja Cecilia Norberg.
”Kodin sähkönkulutusta pitää samalla pystyä ohjaamaan esimerkiksi niin, että sisälämpötilaa lasketaan kotoa lähdettäessä ja nostetaan palattaessa.”
”Toisena toimintona voi hyödyntää lämmitysjärjestelmän hitautta ehkä sulkemalla lämmityksen kokonaan tunteina, jolloin sähkö on kalleinta, ja taas lämmittää taloa, kun sähkö on halvimmillaan, mitä se usein on yöaikaan”, Roger Holm sanoo.
Sovelluksella voi vastaavasti ohjata esimerkiksi pesukonetta, jotta se pesee juuri halvimman sähkön tunteina. Sama juttu sähköautoissa. Kun ne ennemmin tai myöhemmin alkavat yleistyä Pohjanmaalla, itsestään selvästi niitä tulee ladata öisin niinä tunteina, jolloin sähkö on halvinta.
”Tämän voi siis hoitaa automaattisesti ilman, että sähkönkuluttajan tarvitsee paneutua asiaan sen enempää paitsi, kun haluaa muuttaa jotain”, Roger Holm sanoo.
Brightin työntekijät kehittävät näiden toimintojen käyttäjäratkaisut. Käytettävyys on siinä tärkeä osaamisalue.
”On haastavaa kehittää sovellus, jonka asiakkaat todella ottavat omakseen. Sovelluksen pitää olla helppokäyttöinen ja rohkaista asiakasta palaamaan sen pariin”, David Forsberg sanoo.
Sää ja sääennusteet todennäköisesti vaikuttavat sovelluksen sisältöön.
”Sää kiinnostaa aina. Sitä paitsi sää määrää energiankulutusta mitä suurimmassa määrin.”
”Otamme sen vuoksi sovelluksemme yhdeksi toiminnoksi sääennusteet niin, että ne ennustavat erityisesti myös oman kodin energiankulutusta. Uskoaksemme siitä tulee suosittu toiminto”, David Forsberg sanoo.