Nextjet fortsätter öppna Österbotten för världen

 

svensk_ruttkarta.jpg

Nextjets ruttnät från mars 2018.

 

Framtidsplaneringen fortsätter
Peter Björk, styrelsemedlem i Nextjet och vd för en av bolagets nya ägare, Solving, är noga med att påpeka att fokus hos ägarna är att göra Nextjet lönsamt. Som framgått i olika medier tillfördes Nextjet i höstas 40 miljoner kronor (drygt 4 miljoner euro) i kapital, delat lika mellan företagen Herrfors, Solving, Air Åland och Alandia Air. Även genom andra åtgärder har Nextjets balans förstärkts.

”Vi tar ett steg i sänder, men förutsatt att vi nu får gensvar på Kronobysatsningen är det vår absoluta vilja att bygga ut Kronobytrafiken ytterligare”, säger Peter Björk.

Nextjet är till exempel inte främmande för att etablera nya rutter också på den finländska marknaden. Även andra orter oroar sig över den pågående nedmonteringen av flyglinjer och flygplatser.

Bland dem Björneborg stad, som inlett ett långsiktigt samarbete med Nextjet för utveckling av flygtrafiken. I nuläget trafikerar Nextjet Björneborg med fem dagliga turer till och från Helsingfors och Stockholm.

I fråga om trafiken på Kronoby säger Peter Björk så här:

”På linjen Kronoby-Helsingfors skulle idealet vara tio turer om dagen, fem i vardera riktningen. Rutten kunde trafikeras av ett lagom stort plan i skytteltrafik mellan orterna. Till Sverige skulle idealet vara tre avgångar om dagen till Stockholm och en vardera till Umeå och Göteborg.”

 

Skapa samhällsnytta
Efter nyemissionen är Herrfors största ägare i Nextjet. Herrfors beslut att utöka sitt ägande var enligt vd Roger Holm enkelt att ta för styrelsen:

”Både för näringslivet och vanliga människor är tillgänglighet en viktig faktor. Ju enklare vi kan kommunicera och resa, desto mer gynnas affärer och mänskliga kontakter. Det ger en nytta både för våra kunder och vårt eget företag.”

Herrfors intresse av välkoordinerade flygförbindelser finns också på den operativa nivån genom att en betydande del av verksamheten finns i Sverige och företagets medarbetare reser mycket i tjänsten.

”Under åren har vi sett att Jakobstadsregionen prioriteras lågt, när de stora trafikbolagen gjort upp sina planer. Som ett regionalt ägt företag vet vi vad vi behöver i Österbotten, och därför vill vi vara med i en roll där vi kan påverka de faktiska lösningarna”, säger Roger Holm.

Herrfors styrelseordförande Peter Boström påpekar att Nextjets nya ägare alla är starka och välrenommerade bolag. Av ägarna till Air Åland står de fem största bakom kapitaltillskottet till Nextjet, nämligen Ålandsbanken, Åland Post, Ålands ömsesidiga försäkringsbolag, PAF och Eriksson Capital.

”Inom Herrfors och Katternökoncernen är vårt uttalade mål att skapa samhällsnytta i regionen. Det målet når vi inte genom fraser i festtal, utan genom initiativ som omsätts i praktiska handlingar”, säger Peter Boström.

 

svensk_tidtabell.jpg

Nextjets ruttnät från mars 2018.
TEXT: Svenolof Karlsson