Hemliga knep delas
Tills vidare skeppar Arctic Birch ut sin björksav i stora förpackningar på export till kunder som sedan tappar upp saven och säljer den i sina egna förpackningar. Inom en nära framtid siktar Arctic Birch på att ta sig in på konsumentmarknaden med sitt eget varumärke. Kanske till och med konkurrera med kokosvatten på burk, som fått ett stort lyft sedan den blev en innedryck bland filmstjärnor.
”Det är en intressant marknad som kräver en enorm försäljningsorganisation. Vi tar ett steg i taget och försöker växa varje år. Nu har vi för första gången kommit in på Asienmarknaden.”
Klockan närmar sig 18 och nu börjar paketbilar och personbilar med släpvagn rada upp sig för att tanka över dagens skörd. Leverantörerna hälsar på varandra och byter några ord, men det råder ett visst hemlighetsmakeri.
”Utåt är de kanske hemlighetsfulla, men sinsemellan utbyter de tips och råd om hur man får den bästa skörden. Det är lite som när fiskare möts”, ler Kim Finne.
Smakar ren natur
Han har hämtat två små kartongförpackningar utan etiketter och bjuder på ett smakprov av Arctic Birchs egen björksav. Själv sätter han sig i trucken och börjar köra lastpallar med hinkar, innehållande dagsfärsk björksav från traktens skogar.
En första klunk och en överraskande frisk smak. Inget klibb eller sockerslisk. Det smakar bara ren natur. I handen på rätt filmstjärna vid rätt tidpunkt kunde Arctic Birch bli nästa åtrådda modedryck.
Frågan är bara om Karl-Erik Antus och de andra leverantörerna har kapacitet att trappa upp skördandet. Och björken då? Hur klarar den sig efter att dagligen ha blivit tappad på tio liter av sitt elixir?
”Den fortsätter växa och till och med hålet som det tappats ur växer ihop efter säsongen. En skogsägare som tappat tio år från samma björk har fått mycket bättre betalt än om björken skulle ha blivit såld som virke”, säger Kim Finne.