Tre Frågor

Pia Grahn
Uppvuxen i Karleby, examen från Hanken vid Åbo Akademi och journalist från Stockholms Universitet, lång erfarenhet av reklam, pr och marknadsföring i olika ledande befattningar. I dag vd på Regi Research & Strategi AB i Stockholm.

 

Varför är det intressant för omvärlden att bekanta sig med Österbotten?
Österbotten är både vackert, lugnt och exotiskt. Jag ser landskapet som ”hem” fortfarande fastän jag inte har bott här på över 30 år. Österbotten har många spännande små- och medelstora företag, ett rikt entreprenörskap och en ovanlig innovationsrikedom. Men framför allt är Österbotten en grogrund för genuina människor – ofta med en härlig humor och livsinställning. Österbotten har också en natur som är fridfull på ett speciellt sätt.

 

Om Österbotten vill marknadsföra sig som mål för investerare, turister eller andra – hur borde man gå tillväga för att få fram budskapet?
Genom att berätta just om naturen, entreprenörskapet och människorna och om att folk är välutbildade, beresta och språkkunniga. Även om det finns en viss blyghet så finns samtidigt en öppenhet och nyfikenhet hos väldigt många. Det yttrar sig också i den österbottniska företagsamheten och förmågan att skapa samarbeten. Så bara fortsätt med att sätta Österbotten på kartan och var stolt över att vara österbottning.

 

Vad betyder livskvalitet för dig?
Friheten att kunna bestämma över mitt eget liv och min livssituation är central. Att få vara med mina döttrar, min mamma, mina nära och kära och uppleva livet och vardagen med dem. Att få fylla på med inspiration och nya upplevelser via nya vänner, resor, ny kunskap. Att må bra i själ och hjärta.