Tre frågor…

Varför är det intressant för omvärlden att bekanta sig med Österbotten?
Österbotten är värt att besöka framför allt för att lära känna människorna och den rena naturen. Jag upplever att vi österbottningar är självständiga, trygga och pålitliga människor som pratar mindre och får mer gjort. Vi är intresserade av omvärlden och vill samarbeta med andra människor och nationaliteter. Vi hämtar ofta inspiration och idéer och stillar vår nyfikenhet genom att spana in trender via digitala kanaler och media. Världen kommer i dag till Österbotten genom digitala kanaler och nyfikna människor. Därför är Österbotten en plats med gynnsam jordmån för nya digitala startups och företag.

 

Om Österbotten vill marknadsföra sig som mål för investerare, turister eller andra – hur borde man gå tillväga för att få fram budskapet?
Det viktigaste är att utgå från livskvaliten och våra sunda värderingar med flit, envishet, nyfikenhet och entreprenörskap. Fokusera på det som är unikt, genom att lyfta exempel och våga sticka ut. Låt vårt självförtroende lysa igenom och ha som ambition att väcka känslor. Använd kreativitet i kommunikationen för att skapa intresse. Bestäm vem som ska övertygas och börja där. Våga testa!

 

Vad betyder livskvalitet för dig?
Framför allt tre saker: Relationen med människor jag älskar, bryr mig om och som vill mig väl. Möjlighet att påverka mitt liv och mina upplevelser, både privat och professionellt. Att cykla till jobbet varje dag.

Linus-almqvist

Linus Almqvist Uppvuxen i Vasa, examen från Hanken i Helsingfors, lång internationell erfarenhet av bl.a. varumärkeskommunikation. I dag marknads- och kommunikationsdirektör på teknikkonsulten Ramboll i Stockholm. Var på 1990-talet rapartist i bandet Pumpa På. Medlem i finska landslaget för segwaypolo.