Nina Myrskog palasi Uudenkaarlepyyn Voimalaitokselle elokuussa. Hän oli poissa lähes kuusi vuotta, ensin vanhempainvapaalla ja sitten vuoden virkavapaalla. Päivittäisten pikkulapsitouhujen lisäksi hän ehti olla käynnistämässä kahta yritystä.
”On kiva olla taas täällä. Minähän pidän ihmisistä ja asiakastyöstä. Monet tutut kollegat ovat vielä täällä.”
Myös yhtiön toiminnassa on uutta ja vanhaa.
”Pääasiallinen työmme on edelleen samaa, nimittäin että toimitamme asiakkaillemme sähköä, vettä ja kaukolämpöä. Työmenetelmät sitä vastoin ovat muuttuneet monin tavoin, etenkin viestinnässä”, sanoo Nina, joka palkattiin kanslistiksi v. 2006 ja joka nyt työskentelee viestintäassistenttina.
Uusien medioiden ansiosta asiakkaiden kanssa on helpompi viestiä ja tiedottaa, mitä Uudenkaarlepyyn seudulla on tiedossa sähkön, veden ja kaukolämmön suhteen.
”Nyt hoidamme asiakasviestintää suurelta osin Facebook-sivumme ja oman verkkosivumme kautta. Voimme tiedottaa, missä kaivamme, ja kertoa erilaisista suunnitelluista huoltotöistä.”
Asiakassivusto, johon asiakas voi kirjautua ja tarkastella omaa sähkönkulutustaan, on toinen tärkeä viestintäkanava.
”Jos asiakkaalla on jotain kysyttävää, meidän on helppo auttaa puhelimitse toimistosta käsin, koska näemme samat asiat näyttöruuduiltamme.”
Sähköalan suurena muutoksena on ollut asiakkaiden sähkömittareiden siirtyminen etäluettaviksi.
”Kun ennen lähetimme arvioituun kulutukseen perustuvia laskuja, saimme istua pari päivää puhelimessa asiakkaiden kanssa, jotka halusivat selvitystä sähkölaskuunsa. Nyt asiakkaiden on helppo ymmärtää, miksi heidän pitää maksaa niin tai näin paljon sähkönkulutuksestaan.”
Uudessakaarlepyyssä on parhaillaan menossa myös vedenkulutusmittareiden päivitys.
”Vaihdamme suurasiakkaiden vesimittareita etäluettaviin mittareihin. Toisin kuin sähkömittariuudistuksessa, mitkään määräykset eivät vaadi etäluentaan siirtymistä vedenkulutuksen osalta, mutta tällä investoinnilla voidaan säästyä monilta puheluilta.”