Allt handlar om upplevelser


Eivor, Patrick och deras far Helmer Andersson i sommarparadiset vid Tallberget i Sundom.

 

Eivor kommer från en företagarfamilj i Vasa. Hennes farfar Arvid Andersson, dennes bror Adolf Andersson och Edvin Sundholm grundade 1920 Finska Motorfabriks Ab, vida känt för sina Olympiamotorer, som används ännu i dag. När verksamheten avslutades 1989, hade 18 000 maskiner lämnat fabriken.

Även Eivors far Helmer arbetade en stor del av sitt liv på Finska Motor, och det var i företaget han träffade Eivors mor Inge-Britt Dahla.

”Pappa reste en hel del i jobbet, bland annat i Östtyskland under murens tid, och hade alltid mycket att berätta om resorna. Han läste massor om historiska resor och exotiska äventyr. Men samtidigt var han typen som tyckte att det bästa med resan var att komma hem igen.”

Även Eivors bror Patrick har landat utomlands, först i Stockholm, sedan i London och därefter i San Francisco, där han nu bott i många år. I Vasa har Eivor sin mamma kvar, men i övrigt inga nära släktingar där.

”Min starkaste anknytning till Finland, förutom min mor, är sommarstugan i Sundom. Det var det jag saknade mest när jag bosatte mig i Stockholm, att varje fredag packa väskan för att fara till skären, oberoende av vädret.”

 


Sommarvillan byggdes av Eivors farfar Arvid Andersson och stod klar 1914. Den är fortfarande i fint skick och Eivor och Patrick är tredje generationen stolta ägare. På bilden familjen samlad: Patrick, Helmer, Eivor och Inge-Britt.

 

Varför vill människor resa bort?

”Människor vill normalt inte resa bort, utan till något, till något som de vill uppleva. På Ving brukade vi säga att vi inte sålde resor, utan upplevelser och minnen. En del av resan är att komma hem igen, och då är det reseminnena som blir viktiga.”

”Vi har som människor en drift att söka upplevelser. Vi vill se andra miljöer, möta andra kulturer, träffa människor som kan berätta något nytt för oss.”

Sådant som tid, pengar och miljöaspekter kan begränsa resandet. Men lusten att resa finns alltid där. Detta blir tydligt när man ser vad som postas från resor i sociala medier.

”En och annan paraplydrink finns med, men det man berättar om över en bred skala är konstupplevelser, konserter, byggnader med häftiga detaljer, spännande maträtter, och detta att man gjort saker tillsammans med andra.”

Eivor, med stor historiekunskap, tror att även vikingarna hade samma drivkrafter.

”Genom historien har nordborna varit resebenägna. Plundring och handel var säkert en lockelse hos vikingarna, men samtidigt gav de sig ut i enkla farkoster på otroligt tuffa hav för att söka nya länder. Det krävde ett enormt mod och stor nyfikenhet.”

 

Det globala resandet och turismen har vuxit stadigt i volym under lång tid och kommer enligt FN:ns världsturistorganisation (UNWTO) att länge än fortsätta öka med i storleksordningen tre procent per år.

Däremot har formerna för resandet förändrats enormt sedan Vingresor 1956 anordnade sin första charterresa, med buss till italienska Lago di Garda.

”På den tiden kunde man inte språk och hade ingen resvana. Inte heller på resmålet kunde människor annat än det egna modersmålet. Det var som att besöka Kina i dag och inte förstå ett ord av vad som sägs.”

En aktuell trend är att söka social samvaro. Mängder av researrangörer ordnar resor för grupper med speciella intressen, konstresor, vinresor, golfresor, träningsresor och annat.

”Människor söker sådana resor för att de då kan räkna med att träffa likasinnade. Den sociala dimensionen i resan, grunden för sällskapsresan, är tillbaka”, säger Eivor.

En mycket attraktiv målgrupp är fyrtiotalister, de på 1940-talet födda, och numera även femtiotalister på väg in i pension.

”I den åldern har många tid och råd att resa. Och i den gruppen reser man inte en gång, utan många gånger och är multikonsument, gör olika typer av resor.”

En annan tydlig målgrupp är barnfamiljer. Här är charterbolagen enligt Eivor vassare än andra researrangörer, genom att de kan erbjuda förutsebarhet och trygghet och arrangemang speciellt för barn.

En annan trend är att sy ihop resor själv.

”Kunderna i dag är pålästa och otåliga. Man söker hjälp först när man fastnat i något man inte själv kan lösa, och man förväntar sig då kvalificerad hjälp.”