Den största utmaningen i dag för resebranschen är att hitta ett format där kunden bara behöver tummen för att ta del av alla erbjudanden och slutföra köpet, i takt med att mobiltelefonen allt mer tar över som kommunikationsplattform.
”Hur häller man in en hel hemsida med alla dess budskap på en minimal display? Det kräver ett helt nytt sätt att tänka, där kravet också är att allt måste gå snabbt och utan krångel.”
”Vem har tålamodet kvar, när man efter att ha knappat in alla uppgifter får beskedet att ens kreditkortsnummer inte tas emot?”
Under Eivors ledning blev Ving pionjären i den stora omställningen från tryckta resekataloger och egna säljkontor till reseförsäljning över nätet.
”Väldigt många sade att det aldrig skulle gå. Människor skulle alltid vilja sitta och bläddra i kataloger.”
Någon lätt omställning var det inte. Affärsmodeller, kommunikation, organisation – allt fick byggas om från grunden.
”Mobiltelefonformatet innebär en ny stor förändring, och nu är det snudd på att kunderna lämnar reseföretagen efter sig. Otroligt mycket information ska stöpas om.”
Det Eivor är övertygad om är att de vinnande koncepten handlar om att människor vill uppleva saker. Hon minns hur hon året 2000 var talare på en mässa om Internet, en jättegrej då. Bland alla experter som malde på om teknik stack en herre från Nokia ut, Anssi Vanjoki, som bara visade en enda bild – av en sommarvik där man skymtade en båt med aktersnurra.
”Alla andra talade teknik, men han beskrev Nokias vision. Den handlade om att kunna sköta jobb och annat från det ställe där man helst ville vara.”
Nu tas steget till att skapa och fördjupa upplevelsen genom AR (augmented reality, förstärkt verklighet) och VR (virtual reality, virtuell verklighet). För resebranschen är detta ett viktigt framtidsspår.
”Pokemon Go är det bästa exemplet hittills. Med AR- och VR-teknik kan besöket kopplas till en berättelse som dramatiseras i bild och ljud och ger en fördjupad upplevelse för alla sinnen.”
Eivor nämner Alcatraz, det berömda fängelset i San Francisco, numera museum. När hon nyligen gick runt där, kunde hon lyssna till de dokumentära nyhetssändningar där flyktförsök och annat rapporterades. Allt blev plötsligt väldigt dramatiskt och verkligt.
Resebranschen är svår med små vinstmarginaler och stort risktagande. Den är också omvärldskänslig, genom att politiska händelser och terrorism snabbt kan förändra förutsättningarna. Stora volymer och kraft att snabbt förändra flöden är överlevnadsfaktorer.
”Antingen ska man i den här branschen vara liten och nischad eller mycket stor. I dag finns knappt några mellanstora företag kvar”, säger Eivor.
Reser man i Finland och Österbotten på samma sätt som på annat håll?
”Finländare är mycket resbenägna. Men Finland avviker från mönstret på samma sätt som Norrland, att efterfrågan på resor är låg i juli. Då har man semester och vill vara hemma för att uppleva sommaren. Många har också eget sommarboende, på ett sätt som inte är vanligt överallt i Sverige.”
I Sverige är semestrarna mer utspridda över årstiden, vilket också sprider resandet. I Norge och Danmark är juli tvärtom månaden då resandet har sin stora pik.
”Det omöjligaste uppdraget är att sälja resor i Norrland under älgjakten”, säger Eivor.
Kunde du som 19-åring ha föreställt dig att du senare i livet skulle bli ledare för flera mångmiljardföretag?
”Nej, eller ja, jag hade väl inte uteslutit det. Men sådant fanns inte i tankevärlden då. Vid den åldern tänker man mest på att man vill jobba med något som är roligt. Jag var mycket ute i naturen, ägnade mig åt hästar, kunde inte tänka mig att sitta på kontor. Men livet blir inte som man tror. Matematik var inte mitt bästa ämne i skolan, ändå har jag kommit att jobba med ekonomi i hela mitt liv.”
”Däremot var tanken på att leda inte främmande, när jag var ung. Sådant handlar ju inte främst om att kunna, utan om att vilja… och den drivkraften hade jag.”