Tillbaka till Simons dröm, den om att få flyga. Även om han inte fick bli stridspilot, så kanske han ändå skulle kunna flyga också annat än vanliga småplan?
Simon beskriver sig som fosterländsk. Han nämner att han alltid lyssnar på republikens presidents nyårstal och deltar i alla repövningar han kallas till, trots att de för utlandsboende är frivilliga. Då försvarets regelverk inte tillåter reseersättningar till och från Barcelona, betalar han resorna själv.
En övning som Simon minns särskilt väl genomfördes 2014, då han var i beredskap i Finlands NATO Response Force-trupp (i samarbetsprogrammet Partnership for Peace) och utvärdering av verksamheten gjordes av NATO.
”Det här sammanföll med att Ryssland invaderade Krim och blev en påminnelse om hur viktigt det är att vi i Finland samarbetar med övriga västmakter.”
Följande år deltog han – nu befordrad till löjtnant – i en två veckor lång övning med finska, svenska och polska trupper och USA:s marinkår.
”Vi bodde en vecka ombord på det amerikanska landstigningsfartyget USS San Antonio och besökte också det brittiska helikopterfartyget HMS Ocean. Extra roligt för mig som flygintresserad.”
I Barcelona gick Simon med i den lokala flygklubben, men hittade inte mycket tid för flygning. I fjol nådde honom emellertid en nyhet.
”Det finska flygvapnet var på väg att sälja ut sina återstående exemplar av skolflygplanet Vinka. Ett klassiskt flygplan, bland de bästa av sitt slag i världen, byggt av Valmet i 30 exemplar.”
I auktionen köpte Simon det sista planet, byggt 1982, samma år som han själv föddes.
”Det här var verkligen att förverkliga en dröm. Vinka är ett väldigt speciellt flygplan, helt mekaniskt och analogt [frånsett den senare installerade GPS-utrustningen]. Det är väldigt känsligt i spakarna, konstruerat särskilt för konstflygning.”
Flygplansaffären blev klar den sista oktober 2022, och samma dag flögs Simons Vinka från flygvapnets hangar i Tikkakoski till flygfältet i Kauhava, där ett av flygvapnets skolförband var förlagt fram till 2014.
Den gångna sommaren har ett nytt kapitel inletts i Simons historia. Efter en minutiös genomgång blev hans flygplan, servat av det lokala bolaget Vintageplanes Oy, licensierat i slutet av maj. Ett oväntat hinder övervanns i sista stund.
”Dagen innan Traficom skulle inspektera flygplanet insåg jag att vi missat att ta fram det registernummer, som måste vara fäst på planet. Graphics i Jakobstad löste det här åt mig på 15 minuter. Ett annat exempel på vilken service ett lokalt bolag kan ge!”
Premiärflygturen, i sällskap med en tidigare stridspilot, inskränkte sig på grund av stark sidvind till höjden en meter.
”Men planet fungerade perfekt, två dagar senare flög jag det till flygfältet i Kronoby, och under sommaren har jag hunnit med många underbara flygturer.”
En augustihelg förverkligades en annan dröm helt oplanerat.
”Jag blev ombedd att delta i en flyguppvisning i Kauhava med min Vinka och kom då att bo på den gamla förläggningen för stridspiloter. Så tjugo år efter det negativa beskedet på uppbådet fick jag till sist uppleva just den miljö där jag skulle ha kunnat utbilda mig till stridspilot.”
Av olika praktiska skäl håller Simon tillsvidare sitt flygplan i Finland i stället för att flyga det till Barcelona. Med stor förväntan ser han fram emot nästa steg: att ägna sig åt konstflygning.
Sådan kräver en behörighet kopplad till flyglicensen och förutsätter en genomgången kurs. En sådan har Simon redan gått i Barcelona, men förändrade regelverk gör att han nu hoppas på en ny utbildningsmöjlighet i Finland den kommande sommaren.
Till sist ett exempel på hur språkinlärning kan ske. Simons och Teresas son Roberto, snart fem år, talar i dag fem språk flytande: svenska med pappa, italienska med mamma, engelska som familjespråk, katalanska med kompisarna i Barcelona och spanska, som är det andra gångbara språket i staden.
Det betyder att Roberto är den mest språkkunniga i familjen, utan att ha pluggat en enda grammatikalisk regel.