Nextjet fortsätter öppna Österbotten för världen

Dubbelt fler avgångar mellan Kronoby och Stockholm, och jetförbindelse med Umeå vidare till Göteborg. ”Nu är det upp till bevis för regionen”, säger Nextjets vd Magnus Ivarsson.

fmo111108-0151_webb.jpg

Nextjets grundare och vd Magnus Ivarsson.

 

glob_1_webb.jpg

Peter Björk, vd för Solving och styrelsemedlem i Nextjet.

 

Jakobstadsregionen har proportionellt fler exportföretag än andra regioner i Finland, och österbottningarna reser mer ut i världen än någonsin. Men aktörerna i flygbranschen har inte gått regionen till mötes.

Det är den välkända bakgrunden till att först Herrfors och nu också andra företag gått in som ägare och aktörer i Nextjet.

Målet är långsiktigt agerande för regionens bästa och stegvis utveckling av flygförbindelserna i alla avseenden: fler flighter, fler destinationer, bättre anpassning till anslutande flygrutter, plan som flyger snabbare, tystare och med bättre komfort.

Den så kallade kabinfaktorn i Nextjets trafik Kronoby-Arlanda steg under 2017 till 65 procent, det vill säga 65 procent av flygstolarna hade passagerare. Trenden i början av 2018 visar en fortsatt ökning.

”Vi har sett att behovet och potentialen finns. Med vår nya satsning ökar vi rejält på alternativen när regionens människor och företag ska ut i världen”, säger Magnus Ivarsson.

 

26 Stockholmsturer i veckan
Grundbulten i satsningen från och med den 12 mars är två flighter dagligen vardagar i vardera riktningen på rutten Kronoby-Arlanda: från Kronoby ett tidigt morgonflyg och ett eftermiddagsflyg, från Arlanda ett flyg vid lunchtid och ett sent kvällsflyg.

Till detta helgtrafik med en flight ut från Kronoby på lördag och två på söndagar och i motsatt riktning tre flighter hem från Arlanda på söndag – en satsning på fritidsresenärer.

Med morgonflyget från Kronoby hinner man från Arlanda med anslutande morgonflyg vidare ut i världen, och omvänt går kvällsflyget från Arlanda till Kronoby så sent att man hinner ansluta från de flesta flyg som kvällstid anländer till Arlanda.

Samtidigt öppnar Nextjet alltså också en helt ny rutt Göteborg-Umeå, som trafikeras med jetplan och vid veckosluten förlängs till Kronoby.

Affärsresenärer, jobbpendlare, studerande och fritidsresenärer är givna målgrupper. 4,5 timme på färjan Vasa-Umeå kan ersättas med en flygtur på 25 minuter. Från Kronoby till Göteborg kommer man på två timmar och tio minuter.

Från Göteborg öppnas sedan nya möjligheter, bland annat genom Nextjets samarbetsavtal med KLM.

”KLM gör nu en storsatsning på Norden, med sex avgångar dagligen från Stockholm, fem från Göteborg och fyra från Helsingfors till det stora navet Amsterdam. Det betyder till exempel att man med Nextjet kan åka ut via Göteborg och komma hem via Stockholm”, berättar Magnus Ivarsson.

I dagsläget har Nextjet så kallat codeshare-avtal med SAS, KLM och Air Baltic. Det gör det smidigt att flyga vidare med dessa bolag.

Fakta om Nextjet

  • Ägs av Herrfors (30 procent), Air Åland (25 procent), Alandia Air (20 procent), Solving (20 procent) och Magnus Ivarsson (5 procent).
  • Den nuvarande ägarbasen ska efterhand breddas, vilket öppnar för att flygplansflottan kan förnyas.
  • Nextjet äger i dagsläget tio flygplan, övriga plan hyrs eller leasas.
  • Nextjet trafikerar fjorton destinationer i Sverige, sex i Finland, en i Norge.
  • Codeshare-avtal finns med SAS, KLM och Air Baltic, fler operatörer är på ingång. Det betyder att resan kan köpas som en helhet till slutdestinationen.
  • Interline-avtal finns med Aeroflot, Air France, Finnair, Qatar och Widerøe. Det betyder att bagage via dem kan checkas in direkt till slutdestinationen.