Amanda Öst, Ida Finne och Johanna Övergaard har en sak gemensamt – de har alla en ny roll inom Herrfors.
Amanda går över från kundbetjäningen till Executive Assistant, Ida har precis börjat sitt nya jobb som kundbetjäningschef, medan Johanna får titeln försäljningsdirektör. När hon i oktober återkommer efter sin föräldraledighet tar hon också plats i företagets ledningsgrupp.
”Det blir en intressant höst, på många plan. För min egen del gäller det att ta hitta fram till nya rutiner, men även annars är hösten alltid en spännande tid inom elbolag, man vet aldrig på förhand vad som händer. Hur blir vintern, kan alla kraftverk leverera och kommer elen att räcka till,” säger Johanna Övergaard.
Hon är till utbildningen diplomingenjör inom processteknik och halkade in i energibranschen redan 2006 via sitt examensarbete. Nu ser hon fram emot att börja utveckla elhandeln och försäljningen, både till privatkunder och företag.
Både Amanda och Ida har tidigare erfarenhet av kundbetjäning, båda har jobbat som chefer inom butiksbranschen innan de kom till Herrfors.
För Ida Finne har de första arbetsveckorna gått åt till att lära känna branschfrågorna och kollegerna, och framför allt det egna teamet bestående av sju personer i Jakobstad och tre i Ylivieska.
”Det som gör arbetet extra roligt och utmanande är att det vi gör faktiskt berör varje människa. Alla behöver el”, säger hon.
Amanda Öst började inom kundbetjäningen 2021 och studerar som bäst till tradenom vid sidan av arbetet. Som ledningens assistent är hon nu den som ska förbereda styrelsemöten, föra protokoll och se till att interna processer löper smidigt.
Också hon hänvisar till att man inom den här branschen aldrig vet vad som händer nästa dag.
”Vi påverkas mycket av utomstående faktorer. Men efter flera år av pandemi och krig börjar ovissheten vara det nya normala, det som vi helt enkelt får lära oss leva med.”