Fingrids Tiina Miettinen, personal- och kommunikationsdirektör, till höger och Marjaana Kivioja, kommunikationschef, jublar över segern.
CHARGE

Guld till finländska företag


Antti Korpelainen och Suvi Antila, som leder marknadsföringsarbetet på Virta.
Bild: CHARGE


Vid en internationell konferens i Reykjavik om världens bästa varumärken i energisektorn, kallad CHARGE 2018, segrade två finländska företag. Tävlingen arrangerades i fem olika kategorier, och i den som avsåg transmission (det vill säga stamnätsoperatörer) tog Fingrid hem segern med denna motivering:

”Mycket bra varumärke med goda kärnbudskap, innovation och kundcentrering, för ett nationellt monopol med exceptionellt konsumentfokus och yttre vision. Logotyp och signatur är klara och smarta.”

I produktkategorin vann elfordonsladdföretaget Virta:

”Varumärket har en väldigt tydlig inriktning och en stark närvaro på ett sätt som gör det tillgängligt för konsumenterna, samtidigt som det ger en stark känsla av tillförlitlighet och pålitlighet. Man ser en tydlig ansträngning att kommunicera med konsumenter på ett sorglöst sätt som utvecklar högt engagemang och stor användarerfarenhet.”


Skribenten är tidigare chefredaktör för den svenska energibranschens tidning ERA och bevakar energifrågorna på Europanivå.
TEXT: BENGT MAGNUSSON