Norrpig i Pensala köper mest el under sommarhalvåret när behovet av nedkylning och ventilation i grishusen är större. “Allt är automatiserat så därför är leveranssäkerheten speciellt viktig”, säger Dan Norrgård, vd på Norrpig i Pensala.
Karolina Isaksson

Rätt elavtal kan ge trumf på hand

I företag betraktas el ofta mest som en nödvändig kostnad, men nu ökar intresset för olika specialavtal som betonar allt från riskhantering till ursprungsmärkning. I sin nya webbportal riktar sig Herrfors speciellt till regionens företag.

Herrfors breddar nu sin service till företag och öppnade i oktober sin nya företagsportal på nätet. På adressen business.herrfors.fi finns herrfors företagstjänster samlade på ett ställe.

”Det är ett sätt för oss att visa upp för fler företag hur vi kan hjälpa dem att hitta de bästa lösningarna för just deras elavtal”, förklarar Johanna Övergaard, key account manager på Herrfors.

Förutom kontaktuppgifter och presentationer av olika paketlösningar kommer portalen också att innehålla kundcase.

“Via portalen vill vi också dela med oss av den branschkunskap som vi har inom huset. Det kommer att finnas blogginlägg av våra experter och kunderna kan prenumerera både på ett nyhetsbrev riktat till företag och på en elmarknadsrapport”, säger Anniina Aho, visual copywriter på Herrfors.

Så lokalproducerat det kan bli
Oravais rökeri är ett växande företag som etablerat sig på marknaden i Österbotten och på Åland. Nu siktar företaget på att få ett större fotfäste i Helsingforsregionen och har ett nytt trumfkort i sin marknadsföring.

“Det är en hård marknad och därför behövs nya säljargument. I höst kommer vi att kunna berätta för kunderna att vi använder 100 procent grön el och att den produceras tio kilometer från vår fabrik”, säger Caj Norrgård, vd på Oravais rökeri.

På företagets produktionsanläggning i Oravais är allt eldrivet, från kylning och upphettning till uppskärning och förpackning. Under fjolåret uppgick elförbrukningen till 200 000 kWh och därför är el en viktig råvara.

“Vi har sedan tidigare varit kunder hos Herrfors och är mycket nöjda med hur de tar hänsyn till våra behov. Det är möjligt att vi skulle kunna köpa el billigare från någon annan, men vår filosofi bygger på kvalitet. Våra produkter ligger i premiumsegmentet och då behöver vi också pålitliga leverantörer som uppfyller kraven”, förklarar Caj Norrgård.

Fast eller rörligt pris
Elavtalet som Oravais rökeri och Herrfors slutit är ett Guarantee of Origin-avtal, där elleverantören i detta fall garanterar att den el kunden köper är producerad på ett visst ställe. Det var efter att Caj Norrgård besökt en av Herrfors informationskvällar för företagare som han började fundera på möjligheterna med grön el. Johanna Övergaard föreslog att Oravais rökeri skulle kunna köpa el från Kimo bruk, och därmed få i högsta grad lokalproducerad grön el.

”Vi kan erbjuda olika lösningar till alla kunder, både stora och små. De kan välja att köpa el med ursprungsgarantier från en viss energikälla som vindkraft, vattenkraft eller biobränslen, men också från en viss plats”, berättar hon.

Bland företag växer intresset för att hitta lösningar som passar den egna verksamheten och benägenheten att hantera risker på den volatila elmarknaden. Vissa vill ha ett fast pris, medan andra föredrar rörligt pris eller en kombination av dem.

“Priset är viktigt, men elmarknaden går upp och ner, så det handlar mer om hurdant avtal det är och när det är tecknat. Vissa kunder vill ha ett fast pris för att veta vilket belopp de ska budgetera, medan andra föredrar att följa dagspriset. Vi ger gärna råd om vilka lösningar som skulle passa bäst för kunden.”


Grön el passar som hand i handske med Oravais rökeris företagsfilosofi.
Bild: Karolina Isaksson


Helautomatiserat kräver leveranssäkerhet
I början av året tecknade Dan Norrgård, vd på grisuppfödningsföretaget Norrpig i Pensala, ett avtal med vintersäkrat spotpris för företaget.

“Vi hade spotpris i flera år och jag följer av eget intresse dagligen hur priset på elmarknaden rör sig. Vintersäkrat spotpris är en bra lösning, men nu när elprisen stigit ångrar jag att jag inte tecknade på ett treårskontrakt”, skrattar han.

I de tre grishusen är elförbrukningen som störst under sommarhalvåret, när nerkylning och ventilation går på högvarv. Grishusen är helautomatiserade och därför känsliga för elstörningar. Dan Norrgård har säkrat sig också med tanke på den risken.

“Jag har en reservgenerator, men jag har aldrig behövt använda den. Elnätet är pålitligt och de få gånger det varit störningar har Herrfors snabbt åtgärdat det.”


Den nya företagsportalen är ett sätt för herrfors att visa vilka olika tjänster det finns för företag. ”Vi kommer bland annat att lägga ut kundcase, elmarknadsanalyser och blogginlägg av våra egna experter”, säger Anniina Aho och Johanna Övergaard på Herrfors.
Bild: Karolina Isaksson


En fördel att känna sitt elbolag
Dan Norrgård är även elproducent och på gården står två vindkraftverk. Det mindre, som restes 2012, täcker en femtedel av gårdens elbehov. Det större på 2,5 MW invigdes 2016 och ägs av Årvas Wind, där Norrpig, Dan och hans familj tillsammans äger en tredjedel. Hela produktionen från det större kraftverket matas ut till elnätet och säljs.

“Jag är en sådan som vill prova nya saker och tycker att vindkraftsel är en bra sak. Därför har jag inte kunnat låta bli att ge mig in i vindkraftsbranschen.”

Som entreprenör i en bransch som ligger utanför kärnverksamheten uppskattar han den lättillgänglighet som Herrfors erbjuder.

“Det är en klar fördel att man vet vem man pratar med när man ringer och att det alltid går att diskutera vilka lösningar som skulle fungera bäst. Sedan är det jag själv som får fatta beslutet och stå för det”, säger Dan Norrgård.

TEXT: JOHAN SVENLIN