Auton jarrutusenergian hyödyntäminen on jo ennestään tuttua, mutta nyt Audin sähköautoja varten kehittämällä teknologialla voidaan samalla tavalla kerätä talteen myös sitä liike-energiaa, joka syntyy auton ajaessa töyssyisillä teillä.
”Tien jokainen epätasaisuus ja mutka indusoivat autoon liike-energiaa, mutta nykyiset iskunvaimentimet vain vaimentavat tätä energiaa, joka sitten häviää lämpönä. Olemme kehittäneet sähkömekaaniset iskunvaimentimet hydraulisten sijaan, sillä niillä voidaan tuottaa sähköä auton hyödynnettäväksi”, selittää Audin kehityspäällikkö Stefan Knirsch lehdistötiedotteessa.
Teknologia perustuu siihen, että renkaan tahtiin ylös ja alas liikkuva vipu siirtää samalla liikettä generaattorin, joka lataa sähköauton akkuja. Teho on testeissä vaihdellut kolmesta watista (tasainen moottoritie) 613 wattiin (erittäin kuoppainen tie).
Teknologia edellyttää 48 voltin sähköjärjestelmää, ja se esitellään suunnitelmien mukaan Audin ensi vuoden hybridimalleissa.