Motorintresserade människor är sociala varelser. Det kommer alltid fram någon som vill prata när man tankar en Ford Thunderbird. Det har Magnus Joskitt märkt, efter att han i höstas köpte sitt dollargrin från 1964. Sedan tidigare har han kört en Morris Minor från 1957.
Skillnaden mellan de två veteranbilarna är enorm, på många plan.
”Det här med amerikanska bilar är nytt för mig. Det är pråligt och mycket krom, stort på utsidan och litet utrymme inne. Motorn är en V8 med 300 hästkrafter. Allt är så överdrivet, men det är också det som är det roligt”, säger han.
Hemmagaraget i Larsmo är nu hemvist för Thunderbirden och enligt ägaren finns det en hel del att fixa inför sommarsäsongen. Nya delar har han fått tag på bland annat via en lokal bilreservdelsbutik.
”Det är bättre att satsa på att få en bil i skick än att ha flera halvfärdiga projekt på gång samtidigt. Dessutom krävs stora utrymmen om man ska förvara flera bilar.”
Familjebilen får stå på utsidan och nu är målsättningen att få jänkaren att glänsa inför sommaren, när Veteranbilssällskapets torsdagskörningar drar i gång igen. Efter många timmar av ensamt meckande är det belönande att träffa andra människor med samma intresse.
”Den sociala biten är minst lika viktig, och det brukar vara blandat folk på träffarna. Därför tycker frun också att det är roligt att hänga med. På måndagskvällar brukar vi dra ut med ett gäng som kör motorcykel till olika utflyktsmål runtom i regionen.”
Till vardags jobbar Magnus Joskitt som montör på Herrfors fjärrvärme. Vi träffar honom en dag när termometern visar minus 15 och efterfrågan på fjärrvärme är hög.
”Det är dagar som den här när allt bara måste funka. På sommaren bygger vi ut och underhåller nätet. Nu på vintern behöver vi vara ute och kolla att vi inte har läckage i brunnar eller längs rören. Det syns ganska bra om det ångar ur en brunn eller om snön smält runt ett rör. Om arbetet är välgjort från början ska ett rör hålla 50–100 år”, säger Magnus Joskitt.