Michaela Dahlsten ser fram emot sin nya roll som HR-chef på Herrfors.
Eva-Stina Kjellman

Michaela är Herrfors nya HR-chef

Michaela Dahlsten har alltid varit intresserad av människors utveckling, av processen när och hur vi lär oss nya saker. Under studietiden drömde hon om en karriär som skoldirektör, men det är i rollen som HR-specialist som hon fått förverkliga sig själv.

”Inom HR finns det framför allt tre egenskaper som är avgörande: Du behöver vara nyfiken på och intresserad av människor och kommunikation, du ska ha respekt för alla och ha en förmåga att se saker ur olika synvinklar.”

Michaela Dahlsten säger att hon tycker om variationen i att arbeta med människor och att varje dag bjuder på nya utmaningar. Genom att jobba med kompetensutveckling och rekrytering har hon också lärt sig mycket om sig själv, och framför allt om hur olika vi människor fungerar.

”Min uppgift är att försöka tillgodose olika behov, för att alla ska trivas så bra som möjligt.”

Trivsel är för många i dag en avgörande sak. Nya generationer arbetssökande funderar inte på hur de ska sälja in sig själva, utan snarare på vad arbetsplatsen kan erbjuda dem.

”Trivsel handlar också om arbetsgivarbranding. Om vi har roligt på jobbet, sprider sig budskapet och vi blir en attraktiv arbetsplats”, säger hon.

 

I sitt tidigare arbete på Mirka har Michaela Dahlsten jobbat i ett större HR-team, men på Herrfors stiger hon in i en ny roll som ensam HR-ansvarig. Hennes första utmaning blir att ta tag i en ny trivselundersökning. På det sättet hoppas hon få lära känna organisationen och få en uppfattning om vad som är viktigast att ta itu med.

”Jag ser också fram emot att få jobba med de olika enheterna. Det är alltid en utmaning att fysiskt finnas på olika platser, men distansarbetet har lärt oss en hel del. Det finns många goda saker som vi kan ta med oss av den erfarenheten.”

En annan sak som hon hoppas kunna driva är möjligheten att erbjuda personalen kompetensutveckling och utbildning, en sak som tack vare pedagogiken ligger henne extra varmt om hjärtat.

 

Michaela Dahlsten


Vem: Nykarlebybo med en examen i allmän pedagogik från Åbo Akademi. Fritiden ägnas löpning och styrke­träning. ”Det bästa sättet att rensa huvudet efter en tuff arbetsdag.”
 

Bakgrund: De senaste fyra åren har Michaela varit HR-specia­list på Mirka och ansvarat för kompetensutveckling. Har även jobbat som tillförordnad rektor för Arbis i Nykarleby, på utvecklingsbolaget Concordia och på Vasa yrkeshögskola.
 

Aktuell med: Är sedan februari ny HR-chef på Herrfors.

 

Michaelas tips för att få anställda att trivas


1. Se alla.
 

2. Gör saker tillsammans.
 

3. Ha låg tröskel för att ta upp även svåra saker.
 

4. Stöd fritiden med förmåner som gynnar välmående, kultur och motion.
 

5. Erbjud utveckling och utbildning – åt den som vill.
 

6. Ha roligt på jobbet!

TEXT: Sonja Finholm