I höst lanseras Herrfors nya app. Den första målgruppen är alla som har en elbil – med hjälp av appen kan du styra och optimera laddningen och samtidigt spara både energi och pengar.
Under sommaren har koncernchef Roger Holm tillsammans med några kollegor inom bolaget testat en första version. Och han är nöjd.
”Jag pluggar i bilens laddare på kvällen och bestämmer hur mycket jag vill att den ska laddas under natten, till exempel att batteriet ska ha 80 procents laddning klockan sju på morgonen. Appen ser till att laddningen sker när elpriserna är som lägst – i stället för att jag ska behöva stiga upp mitt i natten och starta laddningen. Väldigt smidigt.”
Ännu återstår en del testarbete och justeringar av tekniken, men målsättningen är att lansera appen i form av en helt ny produkt innan årsskiftet.
Arbetet i slutskedet handlar framför allt om att anpassa systemet till alla de olika bilmärkena och att integrera det med Herrfors kundhanteringssystem.
Appen laddas ner via Google Play eller AppStore. Planen är att lansera appen tillsammans med ett elavtal som baserar sig på spotpriser.
Appen utvecklas i samarbete med det svenska företaget Bright Energy, som redan lanserat en enklare version i Sverige, med hundratusentals nöjda kunder.
Affärsidén är att erbjuda kunderna en lösning där de själva på ett enkelt och tillgängligt sätt kan hålla koll både på energikostnader och koldioxidutsläpp, men också bättre förstå den egna elförbrukningen och vilken miljöpåverkan den har.
Roger Holm ser stora möjligheter med tekniken.
”Optimeringen av elbilsladdningen är den första stora grejen, men i appen kan du också följa med ditt koldioxidavtryck och få råd om hur du kan spara energi i din egen vardag.”
”En annan potential vartefter appen utvecklas är övervakning och optimering av fastighetsteknik. Appen fungerar som en smart plattform, där du kan samla all information och styra hela hushållets energiförbrukning – från elbilsladdare till värmepumpar och solpaneler.”
Planeringen inleddes redan 2018 när Katternökoncernen blev delägare i Stockholmsbaserade Bright Energy Ab. Tack vare delägarskapet har Herrfors möjlighet att skräddarsy den nya tjänsten, som också kommer att utvecklas på basen av feedback och önskemål från kunderna.
”Utgångspunkten är att tjänsten ska vara så användarvänlig som det bara är möjligt och väcka användarens intresse. Ju mer du använder appen, desto mer lär du dig inte bara om elpriset, utan också om dina och familjens vanor.”