Den första mars i fjol började Anniina Aho som visual copywriter på Herrfors och har alltså snart jobbat ett år i företaget.
Karolina Isaksson

Anniina tog med sig kreativiteten

Den första mars ifjol började Anniina Aho som visual copywriter på Herrfors och har alltså snart jobbat ett år på bolaget.

 

Vad gör en visual copywriter?
”Jag jobbar bland annat med marknadsföring och kommunikation och en massa saker däremellan. Jag producerar material i form av text och bild för både elproduktion, elförsäljning, fjärrvärme och eldistribution, riktad både till privatkunder och företag. En stor del av mitt arbete publiceras ut på webben och i sociala medier, men jag ansvarar också bland annat för Herrfors grafiska produkter, kampanjer och utställningsmontrar för mässor.”

 

Vad gjorde du innan du började på Herrfors?
”Jag är hemma från Perho och flyttade till Kuopio för att studera formgivning. Efter studierna arbetade jag på inredningsföretaget Aveo i Vasa i cirka tio år. Kärleken gjorde att jag slog mig ner i Oravais. På Aveo hade jag flera olika uppgifter, jag började som inredningsplanerare, sedan utvecklade jag webbshoppen och på slutet var jag vd. Under de tio åren var jag också mammaledig två gånger.”

 

Hur är det att jobba i energibranschen?
”Den är väldigt olik inredningsbranschen på många sätt, men jag tycker att det har varit nyttigt för mig och jag är glad att jag vågade byta. Energibranschen styrs av en massa regler, men i mitt arbete har jag ändå möjlighet att vara kreativ. Det är mycket som händer inom energibranschen just nu, bland annat den växande andelen mikroproducenter samt förändringar inom elförsäljningen. Allt fler ur den yngre generationen söker sig till energibranschen och tar med sig nya idéer. Samtidigt är det tryggt att det finns en gedigen branschkunskap i huset.”

 

Vilken har varit den största överraskningen?
”Det är häftigt att se hur alla sluter upp när vi har hårda oväder som orsakar elavbrott. Hela organisationen är mån om att se till att våra kunder får tillbaka sin elförsörjning så fort som möjligt. Jag har också varit med ute i skogen och delat ut kaffe och smörgåsar åt montörerna. De skulle jobba oavbrutet dygnet runt tills allt är reparerat om vi inte hade regler som kräver att de tar vilopauser emellan.”

 

Har dina vanor som elkonsument förändrats sedan du började på Herrfors?
”Innan jag började på Herrfors var jag en helt vanlig elkonsument. Under mitt första år har jag fått många nya insikter om hur energibranschen fungerar. Bland annat med hjälp av Herrfors 24/7-appen har hela familjen blivit mer medveten om vår elförbrukning hemma. Jag pendlar 100 kilometer om dagen så jag och min man har funderat på att ersätta min dieselbil med en elbil. Vi har skannat av utbudet på marknaden, men inte riktigt fattat något beslut ännu. ”

 

Du är också med i planeringen av Herrfors utställningsmonter på Bygg–Inred–Bo-mässan som ordnas i Jakobstad i april. Vad kommer ni att presentera där i år?
”Vi är med för att berätta om vår verksamhet och framför allt för att träffa våra kunder under avslappnade former. Kunderna tar ju oftast kontakt med oss när det är något problem, därför är mässan ett bra tillfälle att prata om allt möjligt. Vi var med på samma mässa i Ylivieska i början av februari och där väckte speciellt våra solenergisystem Nordic Sunrise stort intresse. Det är nu andra året vi säljer dem och vi har lyckats pressa priserna ytterligare jämfört med i fjol.”

TEXT: Johan Svenlin